بررسی چگونگی استفاده از محرک های ادراک در فضاهای آموزشی نابینایان(نمونه موردی مرکز آموزشی نابینایان نیومکزیکو)

بررسی چگونگی استفاده از محرک های ادراک در فضاهای آموزشی نابینایان(نمونه موردی مرکز آموزشی نابینایان نیومکزیکو)

معصومه نحوی1

1) کارشناس ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(4icrsie.com)
چکیده :
فرد نابینا در راستای ارتباط با محیط نیازمند درک اطلاعات عرضه شده از محیط می¬باشد. بهره¬گیری از این اطلاعات باید به گونه¬ای باشد که موجب سردرگمی فرد نابینا نگردد، فرد نابینا به راحتی و بدون دغدغه¬خاطر به هر نقطه¬ای که دوست دارد برسد و در آن محیط احساس امنیت روانی و فیزیکی کند. محیط زندگی انسان تأثیر مستقیمی بر تجربیات، احساسات، خاطرات و تصمیمات او می¬گذارد. متأسفانه تأکید بر طراحی و خلق فضاها با محوریت حس بینایی منجر به محجور ماندن سایر حواس در معماری فضاها شده است. این موضوع سبب عدم تطابق فضاهای طراحی شده با نیازهای کاربران شده و امکان ایجاد ارتباط بین محیط و فرد نابینا را محدود نموده است. برای درک بهتر فرد نابینا از محیط اطراف طراحی محیط باید به¬گونه¬ای باشد که بدون استفاداز حس بینایی تشخیص فضا، درک فضا و جهت¬یابی برای وی امکان¬پذیر باشد. استفاده از نشانه¬ها، ادراک حسی فضا در کودکان نابینا را میسر می-سازد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر معماری مبتنی بر حواس پنج¬گانه و بهره¬مندی از علائم و نشانه¬ها در درک نابینایان از فضا است. نتایج مطالعات بیانگر بهبود احساس کاربران نابینا از محیط پیرامون و توانایی برقراری ارتباط آنها با فضای اطراف، در محیط-های طراحی شده با معیارهای معماری چندحسی است. در این پژوهش مرکز توانبخشی نابینایان و نیمه¬نابینایان نیومکزیکو به عنوان یک نمونه موفق در دستیابی به راهکارهایی در طراحی این مدرسه برای ادراک فضایی بهتر و جهت¬یابی آسان این کودکان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی و به منظورتکمیل مبانی نظری و مطالعه پژوهش¬های انجام شده از روش تحلیلی- توصیفی استفاده می¬شود.
کلمات کلیدی : معماری نابینایان ادراک حسی مدرسه نیو مکزیکو نشانه شناسی محیط