ارائه مدل ارزیابی جایگزینی تقاطع غیرهمسطح بجای تقاطع همسطح موجود بر اساس معیارهای ترافیکی (مطالعه موردی: شهر شهریار)

ارائه مدل ارزیابی جایگزینی تقاطع غیرهمسطح بجای تقاطع همسطح موجود بر اساس معیارهای ترافیکی (مطالعه موردی: شهر شهریار)

یونس افتخاری یگانه1 حسین پور عبدالله2 علی اکبر اسماعیل آبادی3

1) مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار
2) کارشناس ارشد حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار
3) معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شهریار

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(4icrsie.com)
چکیده :
امروزه رشد جمعیت و افزایش روز افزون سفرهای شهری و برون شهری باعث بالا رفتن حجم تردد وسایل نقلیه در تقاطعها گردیده است، از این رو تقاطعات نقش مهمی را در ترافیک شهری بر عهده دارند. در میان انواع تقاطعات موجود، تقاطعات غیرهمسطح نقش برجسته¬ای را در کانالیزه کردن جریان عبوری بر عهده دارند. از این رو انتخاب نوع تقاطع از نظر ترافیکی و کارایی آن بسیار مهم می¬باشد. در این مقاله به بررسی و مقایسه انواع تقاطعات غیرهمسطح که عبارتند از؛ تقاطع لوزی شکل، تقاطع نیمه شبدری، تقاطع شبدری کامل و تقاطع جهتی پرداخته می شود. در واقع روش ارزیابی ترافیکی جایگزینی این تقاطعات غیرهسمطح به جای تقاطع همسطح مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مزایا و معایب استفاده از این نوع تقاطعات در مقابل تقاطعات همسطح شهري بیان می شود و با انجام آماربرداری میدانی و با ورود نتایج حاصل از آن به نرم افزار SPSS و بررسی نتایج خروجی از این نرم¬افزار، انتخاب تقاطع غیرهمسطح مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. برخی شاخص‌های مورد بررسی در این تحقیق؛ ظرفیت تقاطع، زمان تاخیر، ایمنی، زمان سفر، میزان دسترسی محلی، میزان تحصیل راه و... خواهد بود. هدف از این پژوهش، ارائه الگوی ارزیابی انواع تقاطعات غیرهمسطح بجای تقاطع همسطح موجود بر اساس معیارهای ترافیکی در شهر شهریار می¬باشد.
کلمات کلیدی : تقاطع همسطح تقاطع غیر همسطح اولویت بندی رگرسیون شهر شهریار