بررسی مروری اثربخشی اجرای روش های کلاس معکوس و نمایش خلاقانه در کلاس درس ریاضی

بررسی مروری اثربخشی اجرای روش های کلاس معکوس و نمایش خلاقانه در کلاس درس ریاضی

محمدرضا برزو1 ناعمه سجادی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
2) دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(4icrsie.com)
چکیده :
امروزه در دنیا روش ها‌ی جدیدی برای آموزش ابداع شده‌است که می‌توان گفت نقطه مشترک اکثر آنها تغییر فرایند یاددهی-یادگیری از حالت معلم محور به دانش‌آموز محور می‌باشد. به عبارت دیگر انجام کارها‌ی جدیدی همچون ورود فن‌آوری به کلاس درس، نمایش‌خلاقانه، بحث و گفت وگو در کلاس و انجام پروژه‌های تیمی به همین منظور و با هدف ارتقاء سطح یادگیری، کاهش اضطراب و یادگیری ماندگارتر در دانش آموزان می‌باشد. روش های آموزشی کلاس معکوس و نمایش‌خلاقانه از جمله‌ی همین فعالیت‌‌ها هستند. کلاس معکوس از طریق جابه‌جایی فعالیت دانش‌آموزان در کلاس و خارج از آن امکان بحث و گفت‌وگوی بیشتر پیرامون موضوع در سرکلاس، آموزش خودگام برای دانش‌آموزان و پیشبرد مطالب درسی متناسب با ساعات آموزشی برای معلمان را فراهم می‌آورد. همچنین روش نمایش‌خلاقانه با ایجاد فضایی تعاملی باعث تحریک هوش های چندگانه گاردنر شده و امکان یادگیری پایدارتر و افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد.در این مقاله، مطالعه مروری بر پژوهش‌هایی که در حوزه کلاس معکوس و نمایش خلاقانه در کلاس درس ریاضی متمرکز بوده‌اند انجام شده و نتایج آنها مورد بررسی قرار گرفته‌است.
کلمات کلیدی : تدریس معکوس نمایش خلاق آموزش‌خودگام هوش های نه گانه