طراحی مرکز پرورش فکری و خلاقیت کودکان بر مبنای شاخصهای محیط دوستدار کودک

طراحی مرکز پرورش فکری و خلاقیت کودکان بر مبنای شاخصهای محیط دوستدار کودک

محبوبه روحی1 شبنم اکبری نامدار2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- دانشکده هنر و معماری

محل انتشار : چهارمین کنفرانس ملی عمران ، معماری و طراحی شهری(3iccacs.com)
چکیده :
امروزه زندگی شهری عرصه را برای حضور کودکان در فضاهای مختلف آن تنگ و محدود کرده است کودکان نسل امروز به ندرت فرصتی برای بازی ، کسب تجربه ، یادگیری و در نهایت تغییر در محیط خود به دست می آورند . هدف از این تحقیق بررسی نیاز های روانی و فیزیکی کودک و قابلیت های فضاهای سبز و پتانسیل های موجود درفضاهای شفاف و نیمه باز، برای رسیدن به معماری مطلوب کودکان و محیط دوستدار کودک با بهره گیری از روانشناسی محیطی درطراحی مرکز پرورش فکری و خلاقیت کودک می باشد. تا بتوان بر اساس آن به طراحی محیطی صمیمانه که موجبات ارتقاء خلاقیت کودک را فراهم می سازد ،دست یافت. بنابراین هدف اصلی مطالعات حاضر تهیه وتبیین معیارهایی برای طراحی است که باید با توجه به وضع موجود و خصوصیات استفاده کنندگان اصلی این مرکز ، یعنی کودکان انجام گیرد وبتوان بر اساس آن به طراحی محیطی صمیمانه که موجبات ارتقاء خلاقیت کودک را فراهم می سازد ،دست یافت.
کلمات کلیدی : کودک نیازهای روانی و فیزیکی بازی روانشماسی محیط خلاقیت محیط دوستدار کودک