خلق فضاهایی جدید در بازار و پایداری فرهنگی و محیطی

مریم ابراهیم نژاد حقیقی1 نیاز اسمعیلی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد شیراز، ایران.
2) دانشجوی دکتری،عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد

محل انتشار : چهارمین کنفرانس ملی عمران ، معماری و طراحی شهری(3iccacs.com)
چکیده :
تحقیقات متعددی درباره بازار، محیط، فرهنگ و پایداری فرهنگی در ایران و سراسر دنیا ارائه شده است که هر کدام از زاویه¬ای خاص موضوع را ارزیابی نموده و به نتایج متفاوتی نیز دست یافته¬اند. این تحقیق به تاثیر خلق یک کاربری مانند یک راسته بازار اتفاق محور، بر پارامترهای فرهنگی بعنوان هدف اول؛ تاثیر خلق فضاهایی جدید و رویدادهایی تازه در بازار بر پایداری فرهنگی و محیطی بعنوان هدف دوم؛ و شناخت مفهوم فرهنگ به عنوان هدف سوم پرداخته است. این تحقیق توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه¬ای و مطالعات میدانی می¬باشد. مطالعات میدانی از طریق پرسشنامه و در زمینه فرضیه تحقیق است. جامعه آماری تحقیق شهروندان شهر شیراز هستند که روزانه در بازارهای مختلف این شهر حضور می¬یابند. در این راستا عوامل زمینه¬ای و جمعیت شناختی نظیر سن، جنسیت، تاهل، سطح تحصیل، شغل، دلیل حضور در بازار و میزان حضور در بازار بعنوان عوامل جمعیت شناختی در توزیع پرسشنامه مدنظر بوده است. حجم نمونه تعداد 176 نفر از شهروندان بوده¬اند که به صورت ساده تصادفی انتخاب شدند، و پاسخ به سوالات از طریق یک طیف لیکرت پنج تایی از خیلی کم تا خیلی زیاد می¬باشد. آلفای کرونباخ تحقیق عدد90/0 می¬باشد که سطح پایایی و روایی بالایی را گزارش می¬کند. همچنین از طریق مصاحبه با شهروندان نظرات کاملتری از آن¬ ها بدست آمده است. پرسشنامه با کمک نرم افزار spss بررسی شده و نتایج بصورت توصیفی و تحلیلی شده است. یافته¬های پژوهش حاکی از آن بود که: فرضیه¬های تحقیق مورد تایید می¬باشد و بر این اساس با خلق یک کاربری مانند یک راسته بازار اتفاق محور، می¬توان پارامترهای فرهنگی مانند اتفاقات جمعی را افزایش داد. همچنین با خلق فضاهایی جدید و رویدادهایی تازه که مطابق با فرهنگ مردم یک شهر باشند، می¬توان به اثر بخشی هر چه بیشتر در زمینه پایداری فرهنگی و محیطی کمک کرد.
کلمات کلیدی : بازار محیط فرهنگ پایداری فرهنگی