بازشناسی مؤلفه های مؤثر در جذب و حضور کودکان در موزه ها

بازشناسی مؤلفه های مؤثر در جذب و حضور کودکان در موزه ها

منیر گرمیانی1 سیروس جمالی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری- معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،
2) استادیار، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،

محل انتشار : چهارمین کنفرانس ملی عمران ، معماری و طراحی شهری(3iccacs.com)
چکیده :
در سال های اخیر، کودکان بخش عمده ای از جمعیت جهان و به ویژه ایران را تشکیل داده اند و از فضاهای همگانی به اندازه بزرگسالان سهم دارند. از آنجا که موزه ها به عنوان فضایی همه شمول شناخته می شوند، وارد کردن نظرات آنان در طراحی این محیط ها امری ضروری به نظر می رسد. اﻣﺮوزه ﻣﻮزه ﻫﺎي ﻛﻮدك در ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﻴﺎ ﺑﺎ ﻫﺪف آﻣﻮزش و ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن در ﻓﺮاﮔﻴﺮي، ﻣﺸﺎرﻛﺖ، ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻛﻨﺠﻜﺎوي، ﺧﻼﻗﻴﺖ، ﻓﻌﺎل ﻧﻤﻮدن اﺳﺘﻌﺪاد آﻧﺎن ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه و کودکان را ﺑﻪ ﻛﺸﻒ و ﺗﺠﺮﺑﻪ، ﺗﺨﻴﻞ و ﺑﺎزي ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻣﻲﻛﻨﺪ. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ برای این پرسش است که ترجیحات کودکان برای حضور پررنگ تر در موزه ها چیست، آنها را بازشناسی و معرفی کند. پژوهش پیش رو با هدف بازشناسی مؤلفه های مؤثر در جذب و حضور کودکان در موزه ها انجام گرفته است. در راستای رسیدن به هدف فوق، از روش توصيفي - تحليلي و در مرحله گردآوري اطلاعات از روش كتابخانه اي بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از پژوهش، منجر به ارائه راه حل های مناسب جهت بهبود کیفیت فضای داخلی و خارجی موزه ها شده است که این امر خود حضور هرچه بیشتر کودکان در این فضاها و بهره گیری از امکانات تفریحی و آموزشی موزه ها جهت رشد بهتر ذهنی، جسمی و روحی کودکان را موجب شد.
کلمات کلیدی : کودک موزه علایق کودک رضایتمندی