ارزیابی شاخصه های تاثیر گذار در ایجاد حس مکان در بناها و بافت های تاریخی (نمونه موردی : بازار سنتی شهرکرمانشاه)

ارزیابی شاخصه های تاثیر گذار در ایجاد حس مکان در بناها و بافت های تاریخی (نمونه موردی : بازار سنتی شهرکرمانشاه)

محمد مهدی مقدسی1 بهارک ببری ده مجنونی2

1) دکترای معماری، گروه معماری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2) کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

محل انتشار : چهارمین کنفرانس ملی عمران ، معماری و طراحی شهری(3iccacs.com)
چکیده :
امروزه حس مکان یکی از مهم ترین مسائل پیش روی شهرسازی معاصر است که در گذشته فضا ها از توانایی بالایی برای برقراری تعامل بین انسان و فضا برخوردار بودند، اما امروزه بحران عدم وجود حس مکان و هویت مکانی در شهرها به یکی از عمده ترین مسائل معماری و شهرسازی در عصر حاضر مبدل گشته است. حس مکان ساختاری چندبعدی از دلبستگی ، وابستگی و هویت مکانی و زمانی میباشد. که با ویژگی های کالبدی، فعالیتی، معنایی با خاطرات ذهنی و تجربیات فردی و جمعی تعریف می شود. حس مکان علاوه براینکه موجب احساس راحتی از یک محیط می شود، از مفاهیم فرهنگی مورد نظر مردم، روابط اجتماعی و فرهنگی جامعه در یک مکان مشخص حمایت کرده و باعث یادآوری تجارب گذشته و دستیابی به هویت برای افراد و مکان ها می شود. با توجه به اهمیت این حس در ارتقاء کیفیت فضاهای طراحی شده امروزی، بسیار مهم است که عوامل تاثیرگذار برحس مکان ابتدا در ابنیه و بافت های تاریخی که بیانگر هویت و فرهنگ شهر و جامعه میباشند شناسایی، بررسی و تقویت گردند تا بتوان با بحران بوجود آمده در زمینه هویت معماری امروزی مقابله کرد. تحقیق حاضر با بررسی و پژوهش درباب ویژگی های شاخص در به وجود آوردن حس مکان و ایجاد تعلق مکانی در استفاده کنندگان فضاهای سنتی و با هدف شناخت عوامل موثر بر ایجاد حس مکان در بازار سنتی شهر کرمانشاه شکل گرفته است. روش تحقیق به کار گرفته شده از نوع پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه بوده و جامعه آماری آن بصورت تصادفی از بین ساکنین (حجره داران) بازار انتخاب گردیده اند. نتایج بیانگر آنست که حضور مردم و اجتماع پذیری، وجود فضاهای مذهبی همچون مساجد و حفظ شکل و الگوهای سنتی در بازار مهمترین تاثیر را بر ایجاد حس مکان در آن بر عهده دارند.
کلمات کلیدی : حس مکان تعلق مکانی بازار سنتی هویت