تحلیل عملکردی میزان رضایت مسافرین از فضاها و عناصر معماری در ایستگاه-های قطار شهری شهر شیراز

تحلیل عملکردی میزان رضایت مسافرین از فضاها و عناصر معماری در ایستگاه-های قطار شهری شهر شیراز

جواد انصاری شیری1 حسن ستوده2

1) 1- دانشجوی کارشناسی مهندسی شهرسازی، موسسه آموزش عالی آپادانا ، شیراز ،
2) 2- مدرس بخش شهرسازی ، موسسه آموزش عالی آپادانا ، شیراز ، ایران‌.

محل انتشار : کنفرانس ملی مهندسی عمران معماری و شهرسازی(nceau.com)
چکیده :
سیستم حمل و نقل عمومی و به¬خصوص قطار شهری، در دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است. به¬طوری که با افزایش نیاز به حمل و نقل در مقیاس کلان، زمینه¬ی تحقیقات فراوانی را به¬وجود آورده، که با شناخت مسائل و مشکلات مسافرین و میزان رضایت آنان، بهره¬وری این سیستم را ارتقا خواهد داد. این مقاله با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با هدف کلی سنجش میزان رضایت شهروندان از عملکرد ایستگاه قطار شهری شیراز تنظیم گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندانی بوده¬اند که برای مسافرت¬های درون شهری خود به این ایستگاه مراجعه کرده¬اند. در این پژوهش به تحليل الگوهاي سنجش رضایت شهروندان از ايستگاهاي مترو شهر شیراز پرداخته شد و نحوه استقرار پايانه ها، سازگاري با کاربري هاي اطراف محيط خود و همسايگي ها با آزمون همبستگی اسپیرمن و کاي اسکوئر مورد بررسي قرار گرفته است. که در نتایج نشان داد که از لحاظ شاخص کیفیت مبلمان ایستگاه نمازی و احسان بیشترین امتیاز و ایستگاه شاهد کمترین امتیاز را کسب نمودند و در شاخص دسترسی به کاربری مجاور درمانی ایستگاه چهار بیشترین امتیاز و ایستگاه شش کمترین امتیاز را شامل می شود.
کلمات کلیدی : ایستگاه مترو قطار شهری حمل و نقل عمومی رضایتمندی