تأثیر پرداخت الکترونیکی عوارض جاده ای به روش ahp

حمیدرضا ناصری خلف بادام1 احد باقرزاده خلخالی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ایران
2) دکتری عمران گرایش ژئوتکنیک، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ایران

محل انتشار : کنفرانس ملی مهندسی عمران معماری و شهرسازی(nceau.com)
چکیده :
پرداخت الکترونیکی عوارض یکی از روشهای اخذ عوارض جاده ای است. به طوریکه وسیله نقلیه در مل عوارضی توقفی ندارد ومبلغ عوارض را کاربران به صورت الکترونیکی پرداخت می کنند. امروزه کشورهای زیادی از این سیستم به جای سیستم دستی استفاده می کنند. در تحقیقات گذشته تأثیر پرداخت عوارض به صورت الکترونیک به جای سیستم دستی مورد ارزیابی قرار گرفته است. حتی در برخی از مطالعات میزان تأثیرپذیری برخی عوامل مانند مصرف سوخت و آلودگی هوا به صورت کامل مشخص شده است. در این تحقیق سعی بر این گشته است که میزان تأثیرپذیری برخی عوامل که شامل صرفه جویی در مصرف سوخت، مصرف کاغذ، وقت کاربران، حذف ترافیک در زمان پیک، سهولت در دریافت و پرداخت عوارض، اشتغال افراد، هزینه های کارفرما، کنترل سرعت توسط پلیس، کنترل ساعت زنی وسایل نقلیه عمومی و استهلاک وسایل نقلیه می شود، با استفاده از نظر سنجی در اداره راه وترابری، پلیس راه، یک گروه صنعتی و کاربران سیستم انجام گرفته است. تحلیل داده ها با استفاده از روش تاپسیس و تحلیل سلسله مراتبی AHP انجام گرفت و نتایج بدست آمده در هر دو تحلیل بر این بوده است که از بین عوامل موجود کاهش مصرف سوخت و کاهش مصرف کاغذ تأثیر پذیرتر از سایر عوامل بوده و کاهش مصرف سوخت باعث کاهش آلودگی هوا در شبکه می گردد، و این صرف جویی ها باعث کاهش هزینه های کشور در بخش جاده ای می شود.
کلمات کلیدی : پرداخت الکترونیک عوارض کاهش مصرف سوخت تاپسیس تحلیل سلسله مراتبیAHP