بررسی هزینه ساخت قرار داد های BOT با شاخص ریسک در پروژه های عمرانی

بررسی هزینه ساخت قرار داد های BOT با شاخص ریسک در پروژه های عمرانی

محمد لک1 فاضله منصوری2

1) استاد دانشکده معماری سمیه نجف آباد
2) دانشجوی مهندسی معماری دانشکده سمیه نجف آباد

محل انتشار : کنفرانس ملی مهندسی عمران معماری و شهرسازی(nceau.com)
چکیده :
چکیده: کمبود منابع دولتی و نیاز به ایجاد پروژه های زیر ساختی در کشورهای جهان سوم موجب شد تا قرارداد هایی چون BOT را بتوان یک روش مطمئن در جذب سرمایه خصوصی دانست. سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی نیازمند استفاده از تکنیک های خارجی و بودجه است، اما در فرایند عملیاتی واقعی، بخش قیمت های پیشنهادی برای تشخیص ریسک مالی پروژه کافی نیست و هوشیاری مدیریت ریسک پروژه کم است، ما باید به ارزیابی ریسک مالی پروژه توجه کنیم تا مدیریت ریسک بتواند تاثیر گذارتر باشد. هدف این مقاله تلاش برای شناخت و تاثیر عدم قطعیت های عمده موجود در مرحله ساخت با شاخص ریسک در پروژه های BOT کشورمان است. لذا با توجه به تجربیات گذشته در این زمینه و جمع اوری نظرات متخصصان کشور با مطالعات میدانی گسترده و اطلاعات آماری بدست آمده سعی شده تاثیر دو عدم قطعیت عمده موجود در مرحله ساخت پروژه های BOT آزاد راه های ایران بر شاخص ریسک را با استفاده از نرم افزار SPSS مورد بررسی آماری قرار دهیم. در این مقاله به مطالعه موردی آزاد راه ساوه-سلفچگان پرداخته شد به گونه ای که نتایج بدست آمده بتواند به کارفرمایان و پیمانکارانی که قصد انجام پروژه هایی از این دست را دارند کمک نماید تا در تصمیم گیری های خود آگاهانه تر گام بردارند.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی:ریسک پروژه پروژه های آزادراهی مدیریت مالی قرارداد BOT.