بازشناسی زیبایی و جمال در هندسه معماری مدارس تیموری نمونه موردی: مدرسه غیاثیه خرگرد

بازشناسی زیبایی و جمال در هندسه معماری مدارس تیموری نمونه موردی: مدرسه غیاثیه خرگرد

محمدعلی کاظم زاده رائف1 صبا میردریکوندی2

1) هیئت علمی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز
2) دانشجوی دکتری معماری گرایش معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی افق های نو در علوم مهندسی - 18 مرداد ماه 1397 | استانبول - ترکیه | دانشگاه یلدیز تکنیک(eng2018.ir)
چکیده :
چكيده مدارس از مصادیق بارز معماری اسلامی ایران بوده که بدلیل اهمیت این نوع معماری در دوره تیموریان ، مدارس بسیاری احداث گردیده و از زیباترین آنها می توان به مدرسه غیاثیه خرگرد اشاره نمود. زیبایی این اثر صرفا بواسطه ی هنرهای عیان وبصری تزئینات کاشیکاری ، گچ کاری و آجرکاری نمی باشد بلکه واجد نوعی زیبایی پنهان و باطنی است. بخشی از این زیبایی مرهون تناسبات ویژه و جایگذاری به جای عناصر معماری بود ، و بخشی دیگر نیز به واسطه ی معرفت ، بینش و فلسفه ی معماران و صانعین آن می باشد. زیبایی حاصل از این معرفت و اندیشه ی مولود این عرفا و فلاسفه نوعی زیبایی معقول است. زیبایی ای که ابتدا در پی کمال و پس از آن با هدف رسیدن به جمال الهی است. در این مقاله ضمن بررسی هندسه غیاثیه خرگرد از نظر کالبدی و آمود ، نظم هندسی پیدا و پنهان آن مشخص شده و انواع هندسه با معانی آنها در مقیاس مختلف تحلیل می گردد و معین می شود که این هندسه های بکاررفته تا چه میزان در دستیابی اثر به زیبایی و سیر جمال مؤثر بوده اند.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: مدرسه غیاثیه خرگرد هندسه زیبایی جمال