بررسی راهبردی المان های فرهنگی شهر در ارتقاء حس تعلق به مکان و منظر

بررسی راهبردی المان های فرهنگی شهر در ارتقاء حس تعلق به مکان و منظر

زهرا زرابی1 سیروس ابراهیمی فر2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد،گرایش مهندسی معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2) دانشجوی کارشناسی ارشد،گرایش مهندسی معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

محل انتشار : کنگره بین المللی عمران ، معماری و شهرسازی معاصر جهان در دبی(dubaiconf.ir)
چکیده :
چكيده المان های شهری به عنوان عنصر تاثیرگذار شهری همیشه در معرض نمایش بوده اند.و گاها در قالب یادمان ها و بناهایی نمادین و گاها فرهنگی در ادوار گذشته بوجود آمده اند. در جامعه کنونی متاسفانه نقش کارکردی برخی المان های شهری آنطور که شایسته ارائه الگوهای مناسب فرهنگی و منطقه ای باشد نبوده و بیشتر جنبه های نمادین و سمبلیک و گاهی بسیار بیگانه خود را نمایش می دهند.که در این موارد یک احساس غریب و ناآشنایی از حیث تعلق خاطر ایجاد می کنند. المان های شهری به عنوان شاخصه های پویای شهری در نقش دعوت کنندگی ، جذب و یاآوری خاطرات و احوال گذشته و قهرمانی ها نقش مهمی دارند و این نقش از اکثرا از فرهنگ و پیشینه غنی هر قوم و ملتی شکل می گیرد و می تواند بازگوکننده وقایع و کیفیت های مهم هویتی در بطن یک جامعه شهری باشد.این کیفیت ها در نوع خود به شهروندان احساس شور وهیجان خاصی در قالب الگوهای هویتی می دهند که همانا بروز الگوهای هویتی در قالب فرهنگ یه احساس آنان تعلق خاطر می بخشد. لذا هدف از این پژوهش بررسی راهبردی و کارکردی المان های فرهنگی شهر و نقش آنها در ارتقاء حس تعلق به مکان و منظر شهری می باشد. نتایج این پژوهش می تواند به منظور به منظور بهره مندی و تداوم حضور انسان در مکان بینجامد و همچنین می تواند ارائه دهنده فاکتورهای مهم و تاثیرگذار مکان شهری در ارتقاء حس تعلق به مکان و محیط شهری باشد. واژه‌هاي كليدي: المان ، مکان،منظر،شهر، فرهنگ،حس تعلق
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: المان مکان منظر شهر فرهنگ حس تعلق