بررسي نقش بازاریابی داخلی و مولفه های آن در ایجاد احساس هویت سازمانی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق قم

بررسي نقش بازاریابی داخلی و مولفه های آن در ایجاد احساس هویت سازمانی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق قم

سید حسین حسینی عدل1 حسین معینی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی،موسسه آموزش عالی و غیرانتفاعی طلوع مهر قم، ایران
2) عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س)

محل انتشار : اولین کنفرانس ملی مدیریت و بهبود فضای کسب و کار(mibeconf.ir)
چکیده :
امروزه بازاریابی داخلی به عنوان یک راهبرد برای اجرای برنامه های سازمان شناخته شده است. مطالعات مربوط در این زمینه حاکی از آن است که فعالیت های بازاریابی داخلی از طریق نفوذ و ایجاد انگیزه در کارکنان رقابت پذیری سازمان را بهبود بخشیده و شایستگی ها را ارتقاء می دهد. به طور کلی می توان گفت پیاده سازی بازاریابی داخلی، سازمان ها را مجهز به شایستگی ها و قابلیت هایی می کند که ضمن بهره گیری از فرصت های محیطی، ارتقای عملکرد آن ها را به دنبال خواهد داشت. در اين تحقيق تلاش شده است تا به بررسي نقش بازاریابی داخلی و مولفه های آن در ایجاد احساس هویت سازمانی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق قم پرداخته شود. اين پژوهش از نظر هدف کاربردي و از نظر ماهيت توصيفي- پيمايشي است. جهت آزمون فرضيه هاي تحقيق و بدست آوردن نتايج از نرم افزار ليزرل و مدل معادلات ساختاری و مدل رگرسیون استفاده شده است. نتايج بدست آمده از آزمون فرضيات اين پژوهش نشان داد که بازاریابی داخلی و دو مولفه آن(بهبود و توسعه، و پاداش) در ایجاد احساس هویت سازمانی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق قم تاثیر دارد. همچنین بازاریابی داخلی بر همه مولفه های احساس هویت سازمانی(احساس همبستگی، ادراک اشتراک کارکنان، و وفاداری کارکنان) کارکنان شرکت توزیع نیروی برق قم تاثیر دارد.
کلمات کلیدی : بازاریابی داخلی هویت سازمانی احساس همبستگی ادراک اشتراک کارکنان و وفاداری کارکنان.