بررسی میزان آشنایی معلمان دوره پیش دبستانی با نیازها و ویژگیهای رشدجسمانی –عاطفی وذهنی دانش آموزان

بررسی میزان آشنایی معلمان دوره پیش دبستانی با نیازها و ویژگیهای رشدجسمانی –عاطفی وذهنی دانش آموزان

ساناز ماهری1

1) دانشجوی دکتری علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامشهر ، تهران،ایران

محل انتشار : کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی(achsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی معلمان دوره پیش دبستانی با نیازها و ویژگیهای رشد جسمانی ، ذهنی ، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کلیه مربیان پیش دبستانی منطقه چهار شهر تهران شامل ۳۹۹نفر می‌باشند که در سال تحصیلی (۱۳۹۵-۱۳۹۴) مشغول به خدمت بوده و نمونه آماری آن بر مبنای جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۵۱نفر بوده که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد که پس از مطالعه عمیق مبانی نظری و پیشینه تحقیقات تدوین و پس از اصلاحات لازم در ۲۴ گویه و چهارمؤلفه در نظر گرفته شد که روایی آن با استفاده از فرمول ضریب همسان درونی سوالها (آلفای کرونباخ) با ضریب ۸۷/۰ محاسبه و تأیید شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شدونتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد؛ که مربیان دوره پیش دبستانی منطقه 4 شهر تهران با نیازها و ویژگیهای رشد جسمانی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان آشنا می‌باشند.
کلمات کلیدی : معلمان دوره پیش دبستانی رشد جسمانی رشد ذهنی رشد اجتماعی- عاطفی دانش آموزان