جایگاه آموزش سواد رسانه ای در آموزش شهروندی

جایگاه آموزش سواد رسانه ای در آموزش شهروندی

امین کوشکی1

1) استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری

محل انتشار : دومین همایش ملی رسانه، ارتباطات و آموزش های شهروندی(2nccce.com)
چکیده :
يكي از پایدارترین فرايندهاي جامعه بشري فرايند شهرنشيني بوده كه در سده بيستم شتاب بيشتري يافت و رشد آن در سده بيست و يكم به حدي رسيد كه پديده‌اي تحت عنوان شهري شدن جهان به وجود آمد. قدمت و اهميت شهرنشيني و عنايت صاحبان قدرت، انديشمندان همه قرون و عصرها را بكوشند تا قانونمندي‌هاي زندگي را دريابند و بر پايه يافته‌هاي خود به طراحي و برنامه‌ريزي شهري دست پیدا کنند و براي مسائل و مشكلات شهر و شهرنشيني چاره‌جويي نمایند، مهاجرت تعداد زیادی از مردمان روستاها به شهرها و ازدحام جمعيت، شهرها را با مشكلات متعددي نظیر مشکلات فرهنگی، زيست محيطي، بهداشتي، اقتصادي، اجتماعي و روان‌شناختي روبرو ساخته است. از طرف دیگر امروزه رسانه ها عامل کوچک شدن جهان و به وجود آمدن دهکده جهانی شده اند. رسانه ها در جهان امروز چنان نقش برجسته ای دارند که کمتر کسی یافت می شود که نقش بسیار مهم آن را در اداره امور نادیده بگیرد. این نقش برجسته می تواند تقویت کننده و یا تضعیف کننده فرهنگ اصیل شهروندان یک کشور می شود. لذا در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و مطالعه اسناد موجود، بدنبال بررسی نقش آموزش سواد رسانه ای در فرایند کلی آموزش شهروندی هستیم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مدیریت شهری می بایست در جهت اداره شهرها، آموزش سواد رسانه ای را در سرفصل های اصلی آموزش شهروندی قرار دهد. تا بدین وسیله بتواند ضمن استفاده از ظرفیت های مفید رسانه های جدید، مانع فروپاشی فرهنگی دینی و ملی مردم گردد.
کلمات کلیدی : شهروند آموزش شهروندی سواد رسانه ای