بررسی عوامل ارزش سبز ادراک شده بر رفتارمصرف کننده با نقش متغیر میانجی سبک زندگی

بررسی عوامل ارزش سبز ادراک شده بر رفتارمصرف کننده با نقش متغیر میانجی سبک زندگی

حسین عابدی1 مرضیه عبدیان2 فهیمه جناقی3

1) هیات علمی موسسه آموزش عالی کار، مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، ایران
2) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران
3) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشگاه ارشاد دماوند واحد تهران، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد(ibaeconf.com)
چکیده :
در این تحقیق به بررسی عوامل ارزش سبز ادراک شده بر رفتار مصرف کننده با نقش متغیر میانجی سبک زندگی پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق جامعه آماري اين پژوهش را کلیه مصرف کنندگان لوازم خانگی شرکت ال جی در سطح شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تعداد 386 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. روش این تحقیق از منظر هدف کاربردی، از نظر روش مسیر توصیفی-پیمایشی و از نظر ماهیت تحقیق از نوع علّی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با روایی محتوا و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (812/.) مورد تایید قرار گرفت. توصیف و تحلیل داده های جمع آوری شده با روش آماری توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه و کمینه) و استنباطی (معادلات ساختاری) انجام شد. برای این منظور از نرم افزارهای SPSS نسخه 21 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد ارزش های سبز (کارکردی، مشروط، اجتماعی و عاطفی) بر سبک زندگی و رفتار مصرف کنندگان تاثیر مثبت و مسقیمی دارند. همچنین سبک زندگی در تاثیر ارزش های سبز (کارکردی، مشروط، اجتماعی و عاطفی) بر رفتار مصرف-کننده نقش میانجی دارد.
کلمات کلیدی : ارزش سبز درک شده رفتار مصرف کننده سبک زندگی شرکت ال جی