تأثیر کارآفرینی گرائی بر عملکرد بازاریابی بانک: نقش میانجی هم آفرینی ارزش

تأثیر کارآفرینی گرائی بر عملکرد بازاریابی بانک: نقش میانجی هم آفرینی ارزش

نیما سلطانی نژاد1 سمیه نجفی2

1) مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر رشد، کرمان، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی رسالت کرمان، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد(ibaeconf.com)
چکیده :
سازمان¬های خدمات محور، مانند بانک¬ها، به طور فزاینده¬ای کارآفرینی¬گرایی را برای تقویت عملکردهای بازاریابی برند خود، به کار می¬بندند. این امر به نوبه خود یک هویتی را برای نام برند ایجاد کرده و به آن ارزش می¬افزاید. از این¬رو هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین کارآفرینی¬گرایی با عملکرد بازاریابی بانک؛ باتوجه به نقش میانجی هم¬آفرینی ارزش در سال 1399 می¬باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مشتریان شعب بانک صادرات در شهر کرمان است که تعداد آنها نامحدود می¬باشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 400 نفر انتخاب گردید. گردآوری داده¬ها بوسیله پرسشنامه¬های کارآفرینی¬گرایی، هم-آفرینی ارزش و عملکرد بازاریابی انجام گرفت. نتایج استخراج شده از پرسشنامه¬ها با روش¬های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار Spss 23 و SmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد: (1) کارآفرینی¬گرایی با عملکرد بازاریابی بانک رابطه مثبت و معناداری دارد. (2) کارآفرینی¬گرایی با هم¬آفرینی ارزش رابطه مثبت و معناداری دارد. (3) هم¬آفرینی ارزش با عملکرد بازاریابی بانک رابطه مثبت و معناداری دارد. (4) هم¬آفرینی ارزش در رابطه بین کارآفرینی-گرایی و عملکرد بازاریابی بانک نقش میانجی دارد.
کلمات کلیدی : کارآفرینی¬گرایی هم¬آفرینی ارزش عملکرد بازاریابی بانک