تحلیل راهبردی تنگناها وفرصتهای توسعه گردشگری الکترونیک شهر مشهد

تحلیل راهبردی تنگناها وفرصتهای توسعه گردشگری الکترونیک شهر مشهد

امیر محمد فکور ثقیه1 نرگس حاجمندی2

1) دکترای مدیریت صنعتی تولید و عملیات، دانشگاه فردوسی مشهد
2) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی تجارت الکترونیک،موسسه آموزش عالی حکیم نظامی قوچان

محل انتشار : چهارمین کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(4icsda.ir)
چکیده :
اهمیت گردشگری وفعالیت های مرتبط با آن زمانی روشن تر می شود که بدانیم درآمد حاصل از آن، همردیف درآمدهای نفتی است وامروزه از آن بعنوان صنعت گردشگری نام برده می شود وشاخه الکترونیک آن، یعنی گردشگری الکترونیک را منشاء حرکت های اقتصادی وفرهنگی بالقوه دانسته اند.از سوی دیگر گردشگری الکترونیک به عنوان یک وزنه تعادل در چارچوب دستیابی به گردشگری پایدار شهری می باشد. چرا که در هسته گردشگری مانند همه فعالیت های تجاری دیگر باید«راهبرد گردشگری» تحقق یابد. در رابطه با تحلیل راهبردی تنگناها وفرصتهای توسعه گردشگری الکترونیک مدل های مختلف کمی وکیفی وجود دارد که باتوجه به موضوعیت گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد.لذا در مطالعه حاضر، ضمن شناخت ، معرفی وتحلیل برخی از توانمندی ها و جاذبه های گردشگری مشهدپرداخته وبا استفاده از مدل راهبردی SWOT تنگناها ومشکلات فراروی گردشگری شهر مشهد را مورد تجزیه وتحلیل قرار داده.این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی بوده وبا استفاده از میالعات میدانی وجمع آوری داده از طریق بررسی اسنادی وکتابخانه ای ،پرسش نامه (از دیدگاه 20نفر از مسئولان وگردشگران )و اینترنتی انجام شده است. یافته ها نشان دادکه شهر مشهد به رغم برخوردار بودن از ظرفیت های بالای گردشگری در بخش مذهبی،تاریخی وطبیعی و داشتن پتانسیل کافی برای توسعه گردشگری الکترونیک با کمبود امکانات زیر بنایی و رفاهی ،ضعف تبلیغات با مشکلاتی مواجه است؛از طرف دیگردارای فرصت اشتغال زایی برای جوانان تحصیل کرده مشهدی و ورود ارز وسرمایه گذاری برای مشهد می باشد.از راهکارهای مهم توسعه گردشگری مشهد افزایش تبلیغات ،ایجاد امکانات رفاهی واقامتی ،حمایت های دولتی جذب سرمایه گذاری است.
کلمات کلیدی : :گردشگری الکترونیک برنامه ریزی راهبردی مدل SWOT مشهد