مروری بر مفاهیم مدیریت سبز

مرتضی هنرمند عظیمی1 سمانه اسداله نیا2

1) عضو هیأت علمی رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،ایران
2) دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران

محل انتشار : چهارمین کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(4icsda.ir)
چکیده :
مفهوم سبز ، مفهوم جدیدی در مدیریت سازمان هاست. تصمیم گیری سبز بر تصمیماتی که در محدودیت های محیطی با تأکید بر حفاظت از منابع طبیعی در بهبود کیفیت زندگی است، اشاره دارد. هدف های مدیریت سبز نگهداری منابع و بهبود کیفیت محیط فیزیکی و بهبود فرآیند است . سازگاری با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی سازمان به طور فزاینده ای از مباحث مربوطه در مفاهیم اقتصادی است. در مطالعات اخیر در صنایعی که دارای حساسیت هستند و همین طور صنایعی که حساسیتی ندارند، بحث می شود که مدیریت سبز عامل موفقی از استراتژی های سازمانی و رقابتی است. در واقع با توجه به نتایج تحقیقاتی که تاکنون انجام شده حاکی از تعهد مدیریت به مدیریت سبز است. بنابراین با توجه به اهمیت توجه به عملکرد زیست محیطی از طرف سازمان ها در این مقاله سعی شده است به برخی از مباحث و پژوهش های انجام شده در این رابطه پرداخته شود.
کلمات کلیدی : مدیریت سبز استراتژی سازمانی عملکرد مسئولیت اجتماعی