مطالعه جامعه شناختی عوامل موثر بر حفظ محیط زیست در روستاهای هدف گردشگری استان فارس

مطالعه جامعه شناختی عوامل موثر بر حفظ محیط زیست در روستاهای هدف گردشگری استان فارس

همتعلی حیدری1 علیرضا خدامی2 لیلا معصوم زاده3

1) دانشجوی دکتری جامعه شناسی گرایش بررسی مسایل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم و و پژوهشگر صدا و سیمای مرکز فارس ،
2) دکتری جامعه شناسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم.
3) دکتری بررسی مسایل اجتماعی ایران،

محل انتشار : چهارمین کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(4icsda.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر رفتارهای زیست محیطی در روستاهای هدف گردشگری استان فارس با استفاده از روش ترکیبی کمی و کیفی در سال 1397 انجام شده است. در این پژوهش از دو روش گروه کانونی(focus group) و پیمایشی، برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. حجم نمونه در طرح پیمایشی 438 نفر از افراد 12 سال به بالای ساکن در روستاهای ارژن، آتشکده و دوسیران و 12 نفر نیز در جلسات کانونی بوده اند. نتایج استنباطی فرضیه ها بدین شرح است که در فرضیه های اول تا سوم، متغیر رسانه های جمعی(شبکه ی استانی صدا و سیما، شبکه های ملی صدا و سیما و سایر وسایل ارتباط جمعی از قبیل شبکه های ماهواره ای، موبایلی، اینترنت و روزنامه ها) عنوان متغیر مستقل و رفتارهای زیست محیطی در راستای حفظ محیط زیست به عنوان متغیر وابسته ارزیابی شدند که هر کدام از فرضیه ها در سطح معناداری بالای 95 درصد و بالای 99 درصد اطمینان مورد تایید قرار گرفتند. بنابراین با توجه به نتایج استنباطی فوق نتیجه می گیریم با پررنگ تر کردن نقش وسایل یا رسانه های مختلف ارتباط جمعی در آگاهی دادن مردم پویایی رفتارهای زیست محیطی مستحکم تر می شود و برعکس.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: جامعه شناختی محیط زیست رفتارهای زیست محیطی روستاها گردشگری.