طراحی شهری محله فرهنگیان شهر کرمان با رویکرد شهر دوستدار کودک

طراحی شهری محله فرهنگیان شهر کرمان با رویکرد شهر دوستدار کودک

رویا رفیعیان1 کورش افضلی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان،
2) دکتری شهرسازی، عضو هیئت علمی، داشنگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی - دانشگاه مارمارا ترکیه(3carse.com)
چکیده :
از آن جا که کودکان عامل پیوند نسل های گذشته و آینده در هر جامعه محسوب می شوند و با توجه به این که قسمت عمده ای از جامعه ما را تشکیل می دهند تلاش برای ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودک و آشنایی با نیازها و سرشت فطری او که در دوران کودکی به آن نیازمند است، ضروری است. در این میان طراحی محلات بعنوان اولین عرصه عمومی که کودکان در تعامل با آن قرار می گیرند وگروه مهمی از استفاده کنندگان آن هستند مورد اهمیت است. با توجه به شرایط امروز که بحث های بنیادین مسائل روز شهرسازی می باشد طراحی فضاهایی که بتوانند در روان کودکان تاثیرگذار باشد از جمله اصلی ترین دغدغه های طراحان شهری است به نحوی که طراحی با رویکرد شهر دوستدار کودک از مباحثی است که مورد بحث در این مقاله می باشد که در این به طراحی محله دوست دار کودک پرداخته می شود. این مقاله با هدف اصلی دستیابی به ویژگی های ساختاری محله فرهنگیان بر اساس رویکرد شهر دوستدارکودک، باروش های کیفی، پرسشنامه، مصاحبه و تحلیل های گرافیکی (تحلیل عکس، نقشه، اسکیس و نقاشی کودکان) نظرهای کودکان و فضاهای محله فرهنگیان شهر کرمان بررسی گردید. اطلاعات بدست آمده از روش های مختلف مورد تحلیل قرار گرفت و در پایان به عنوان نتیجه معیارهایی برای طراحی شهری محله فرهنگیان شهر کرمان از جمله خوانایی، دسترسی و نفوذ پذیری، حس تعلق، ایمنی و امنیت، آموزش کودک، حضور پذیری و مشارکت مطرح گردید. نتایج این مقاله نشان دهنده این است که محله فرهنگیان شهر کرمان دارای پتانسیل های مناسبی برای ایجاد یک محله دوستدار کودک می باشد و معیارها و شاخص های شهر دوستدار کودک در این محله قابلیت اجرا نیز دارند.
کلمات کلیدی : محله فرهنگیان شهر دوستدار کودک طراحی شهری کرمان