کاهش آلایندگی در خودرو توسط چرخش مایع خنک کاری در داخل کاتالیست اگزوز

کاهش آلایندگی در خودرو توسط چرخش مایع خنک کاری در داخل کاتالیست اگزوز

میلاد خیام دار1 رضا کلهر2 محمدرضا ابراهیمیان3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک ، دانشگاه پارسیان قزوین
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک ، دانشگاه پارسیان قزوین
3) عضو هیات علمی دانشگاه پارسیان قزوین

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی - دانشگاه مارمارا ترکیه(3carse.com)
چکیده :
این مقاله به بررسی نحوه کارکرد خودروسازان در راستای میزان آلایندگیها در خودرو و تامین کنندگان اجزای بالادست می پردازد و مطابق با مقررات فن آوری یا قوانینی که استانداردهای عملکرد را تنظیم می کنند که فراتر از توانایی های تکنیکی معمول خود میباشد به طور خاص، این مقاله به بررسی کار شرکت ها می پردازد و همچنین چگونگی مدیریت و سازماندهی پروسس های تحقیق و توسعه (R * D)که مربوط به فن آوری های کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و انواع آلایندگی های حاصل از احتراق در میان عدم اطمینان ناشی از صدور مقررات جدید میباشد میپردازد. طراحی بهينه سازی شده کاتالیست،از سيستم خنک كاری اگزوز خودرو است که بوسیله چرخش مایع خنک کاری موتور کار میکند و باعث کاهش آلایندگی های زیستی میشود. درون موتور خودرو سوخت به طور دائم میسوزد و عمل احتراق انجام میشود به همین دلیل گرما و حرارت زیادی تولید میشود این گرمای حاصل از احتراق به خودی خود آلایندگی زیادی به همراه دارد اما مقداری از این گرمای ايجاد شده دوباره به داخل موتور نفوذ میكند و باعث افزايش دما و گرم شدن مجدد موتور میشود که این کار به افزایش مقدار آلایندگی کمک میکند در داخل کاتالیست با طراحی جدید یک رادیاتور آب شبیه به رادیاتور آب موتور اما در ابعاد و اندازه کوچکتر که متناسب با ابعاد کاتالیست باشد را طراحی و داخل کاتالیست قرار داده شده، این رادیاتور دقیقا در مقابل لوله هوای ورودی موتور به داخل کاتالیست قرار گرفته تا هوای گازهای سمی خارج شده از موتور که به داخل کاتالیست وارد میشود ابتدا به این رادیاتور برخورد کرده و سپس پس از تصفیه کامل، از آن عبور کند و از منبع اگزوز خارج شود
کلمات کلیدی : مبدل کاتالیست خودرو سیستم اگزوز کاهش آلایندگی