بررسی نقش بازار تبریز در هویت بخشی توسعه ی گردشگری کلانشهرتبریز

بررسی نقش بازار تبریز در هویت بخشی توسعه ی گردشگری کلانشهرتبریز

رضا نظافتی سرخاب1 محمدرضا آسیابی2 مهیار دانشور3

1) کارشناس ارشد معماری ،
2)
3)

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی - دانشگاه مارمارا ترکیه(3carse.com)
چکیده :
آنچه که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است؛ توسعه گردشگری در جوامع شهری و هویت بخشی شهر در جهت جذب توریسم میباشد. آنچه که دراین بین مهم میباشد، بررسی عوامل گردشگری پایدار و هویت بخشی توسعه گردشگری در جهت جذب توریسم با در نظر گرفتن منافع گردشگری میباشد. با نگاه به تاریخچه کلاشهر تبریز، آنچه که متصور میشود، موقعیت جغرافیایی و استراتژیک شهر و قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و از سوی دیگر بازار تبریز با معماری منحصر به فرد خود که یکی از بزرگترین بازار های سرپوشیده جهان به حساب می آید، نقش کلیدی در هویت بخشی تاریخی دارد. بازار تبریز با معماری سنتی و دیرینه خود حاکی از تجارت و ارتباط با سایر ممالک از دیرباز میباشد. اهداف اصلی در این پژوهش، نقش اصلی بازار تبریز در هویت بخشی به توسعه گردشگری بوده که در این بین با روش میدانی و با تهیه ی پرسشنامه به صورت پیمایشی از گردشگرانی که تبریز را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نموده اند ارزیابی صورت گرفته است. نتایح حاصله حاکی از آن میباشد که بافت تاریخی بازار تبریز از یک سو و فرهنگ و علاقه به شهر تبریز از سوی دیگر تا چه اندازه ای میتواند در توسعه گردشگری در کلانشهر تبریز نقش ایفا نماید.
کلمات کلیدی : بازار تبریز هویت توسعه گردشگری توریسم