شناسایی رابطه بین متغییرهای اقتصاد کلان با رشد حمل‌ونقل ریلی با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری

شناسایی رابطه بین متغییرهای اقتصاد کلان با رشد حمل‌ونقل ریلی با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری

احسان شرفی1 حمید شیرمحمدی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری، دانشگاه ارومیه
2) استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه ارومیه

محل انتشار : ششمین کنگره سالانه عمران، معماری و توسعه شهری(6icsau.ir)
چکیده :
حمل‌ونقل ریلی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، ازجمله حمل کالا با حجم و ایمنی بیشتر و تعرفه مناسب‌تر، نسبت به دیگر روش‌های حمل‌ونقل جایگاه ویژه‌ای یافته است به‌گونه‌ای که شرایط و وضعیت راه‌آهن یکی از شاخص‌های مهم رشد و توسعه محسوب می‌گردد. بنابراین بررسی نقش و تأثیر احداث خطوط اصلی راه‌آهن بر متغیرهای اقتصاد کلان به‌منظور طراحی و ارائه تصویر واقعی آن در اقتصاد کلان و تدوین راهبردها و برنامه‌های بلندمدت برای توسعه کشور، حائز اهمیت بوده است. هدف از این مقاله، بررسی تأثیر احداث خطوط اصلی راه‌آهن بر متغیر اقتصاد کلان تولید ناخالص داخلی با استفاده الگوریتم فرا ابتکاری درخت تصمیم M5 می‌باشد. بدین منظور از داده‌های سری زمانی طی سال‌های 1381 تا 1393 استفاده‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که از بین پارامترهای ورودی، پارامتر طول خطوط راه‌آهن و حمل بار مهم‌ترین پارامتر در بین پارامترهای ورودی می‌باشد و با تولید ناخالص داخلی رابطه مستقیم دارد.
کلمات کلیدی : طول خطوط راه‌آهن متغیرهای اقتصاد کلان الگوریتم درخت تصمیم توسعه اقتصادی.