بررسی پتانسیل استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوکی در مدیریت زنجیره تامین (لجستیک)

بررسی پتانسیل استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوکی در مدیریت زنجیره تامین (لجستیک)

هادی کرم زاده اصفهانی1 امید فدایی منش2 عادله عصاره3

1) کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف
2) دکترای اقتصاد کاربردی، omid@fadaeimanesh
3) کارشناس ارشد آمار اقتصادی-اجتماعی

محل انتشار : ششمین کنگره سالانه عمران، معماری و توسعه شهری(6icsau.ir)
چکیده :
بلاک‌چین یک تکنیک جدید برای پلتفرم‌های معامله‌گر همتا‌به‌همتاست که به منظور ثبت و نظارت و بازیابی تمام داده‌های معامله از ساختاری غیر‌متمرکز جهت ذخیره‌سازی و پردازش استفاده می‌کند. نسل اول این تکنولوژی اولین بار در سال 2009 در ایجاد زیرساخت مالی ارز رمزنگاری شده بیتکوین استفاده گردید و تاکنون در برنامه های کاربردی جدیدتری در حال ظهور می‌باشد و هم اکنون نیز اکثرا در بازارهای گوشه، از آنها استفاده‌های وسیع‌تری به عمل می‌آید. هدف از این مقاله، بررسی پتانسیل واقعیِ تکنولوژی بلاک‌چین درمدیریت لجستیک بنادر و ارائه نظری کلی بر کاربردهای حال حاضر و همچنین قابلیت‌های توسعه این تکنولوژی برپایۀ نیازهای موجود در زنجیرۀ تامین و لجستیک می باشد. در این مقاله سعی شده است تا ضمن اشاره‌ای بر پتانسیل تکنولوژی بلاک‌چین در بهبود صنعت لجستیک و حمل‌و‌نقل بنادر، نگاهی کلی به روند استفاده از این سیستم در آینده لجستیک کشور شود. بررسی‌ها نشان میدهد که مواردی مانند مشکل در سازگاری با تکنولوژی، عدم اعتماد، و عدم مرکزیت و چالش های قانونی و حقوقی از چالشهای به کار گیری بلاک چین در ساختار لجستیک در ایران است. امروزه به دلیل افزایش حجم، پیچیدگی و وسعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی و لجستیک، در روش‌های مرسوم مدیریت زنجیره تامین بنادر (لجستیک)، هدررفت بالای زمان، هزینه ونیروی کار بیش از پیش قابل مشاهده است. این درحالی است که از نظر امنیت و دقت و دسترسی به اطلاعات موجود در زنجیره تامین، پویایی و شفافیت مناسبی وجود ندارد. با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل تکنولوژی بلاک‌چین به عنوان یک پایگاه داده همتا‌به‌همتا و غیر‌متمرکز در زمینه جابجاییِ اطلاعات و ارز، می‌توان از نقطه نظر امنیت، ایجاد قابلیت گسترش و توسعه حمل‌و‌نقل و شفاف‌سازی مبادلات ارز و کالا در طول عملیات لجستیک ایجاد ارزش نمود.
کلمات کلیدی : بلاک‌چین؛ مدیریت زنجیره تامین بنادر؛ لجستیک