پایش و ارزیابی ایمنی مدارس با بهره گیری از روش ارزیابی ریسک حوزه صنعت مطالعه موردی: یکی از مدارس استان چهارمحال و بختیاری در ایران

پایش و ارزیابی ایمنی مدارس با بهره گیری از روش ارزیابی ریسک حوزه صنعت مطالعه موردی: یکی از مدارس استان چهارمحال و بختیاری در ایران

رسول بهاءلو1 محمد جواد صمدی گندمانی2 جواد آزادی مهرگانی3 احمدرضا کیابد4

1) گروه مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی نقش جهان اصفهان
2) دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی ایمنی صنعتی و محیط کار دانشگاه نقش جهان اصفهان
3) دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی ایمنی صنعتی و محیط کار دانشگاه نقش جهان اصفهان
4) استاد راهنما، گروه مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی نقش جهان اصفهان

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(icm2019.com)
چکیده :
باتوجه به پیش آمد حوادث اخیر در مدارس و کلیه مراکز آموزشی، می توان به این نتیجه رسید که ریسک های غیر قابل قبولی در این مراکز وجود دارد که نشأت گرفته از عدم بازرسی صحیح و عدم استفاده از استانداردها و ارزیابی ریسک درست می باشد و یا معیار اندازه گیری ما برای ریسک های موجود اشتباه است. بنابراین به منظور ریشه یابی این حوادث، تصمیم به طرح ریزی یک مقاله با هدف کاهش ریسک های غیرقابل قبول در مدارس گرفته شد. پس از بررسی در خصوص بازرسی های آموزش و پرورش و اداره بهداشت و همچنین بررسی دستورالعمل اجرایی بهداشتی مدارس، این نتیجه حاصل شد که معیار اندازه گیری وضعیت ایمنی (نه بهداشتی) و بازرسی هایی که توسط بازرسین محترم انجام می شود کارآمد نیست چه بسا که اگر بود این حوادث ناگوار پدید نمی آمد. بنابراین تصمیم گرفته شد که از یک ساختار جدید ارزیابی ریسک در مدارس استفاده شود. در این راستا بهتر است برای کنترل ایمنی حاصل در مدارس، از ارزیابی ریسک های حوزه صنعت که بسیار کارآمد هستند استفاده شود. مدل انتخابی ارزیابی ریسک، مدل FMEA(Failure Mode & Effects Analysis) می باشد. روند کار ابتدا با شناسایی کلیه ریسک های موجود در مدرسه شروع می شود و پس از آن با ارزیابی آنها به روش FMEA میزان تاثیر هرکدام مشخص خواهد شد. پس از بررسی کلی، اقدامات پیشنهادی در خصوص کاهش ریسک تا حد مجاز پیشنهاد می شود و سپس ارزیابی دوباره شروع خواهد شد. در بررسی های صورت گرفته از مدارس منطقه مشخص شد که کلیه مدارس در یک سطح نسبتاً برابری از ریسک ها قراردارند، بنابراین پس از پایش وضعیت ایمنی یکی از مدارس به عنوان نمونه، اقدامات اصلاحی پیشنهاد شده به قسمت ارزیابی و عملکرد آموزش و پرورش این منطقه جهت تعیین وضعیت و اصلاح عوامل ارجاع داده شد. همچنین مشخص شد که در بازرسی های ایمنی و بهداشت بازرسان مربوطه حتی طبق دستورالعمل های موجود، امکان سلیقه ای شدن بازرسی ها توسط اشخاص مختلف وجود دارد و این امر باعث ایجاد انحراف معیار زیادی از واقعیت می باشد. بنابراین بهتر است حوزه بهداشتی مدارس از حوزه ایمنی تفکیک شود و حوزه ایمنی به صورت تخصصی در مدارس شروع به کار کند.
کلمات کلیدی : ارزیابی ریسک پایش ایمنی FMEA