ضرورت و اهمیت مرحله ارزیابی و کنترل استراتژی ها در مدیریت استراتژیک

ضرورت و اهمیت مرحله ارزیابی و کنترل استراتژی ها در مدیریت استراتژیک

حامد فاضلی کبریا1 سید رضا موسوی زاده2 فرح شیردل3

1) استادیار دانشگاه پیام نور بابل
2) استادیار دانشگاه پیام نور بابل
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کارMBA

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(icm2019.com)
چکیده :
ارزیابی، مرحله ای از فرایند مدیریت استراتژیک است که در ان، مدیران عالی سعی دارند مطمن شوند که برنامه انتخاب شده به درستی اجرا شده و اهداف شرکت براورده شده است .فرایند مدیریت استراتژیک به تصمیماتی منجر می شود که اثار کوتاه مدت و بلند مدتی به بار خواهد اورد. استراتژی می تواند عامل موفقیت و یا عدم موفقیت و بقا و رشد سازمان شود. به همین دلیل ارزیابی و کنترل استراتژی ها امری مهم و حیاتی محسوب می شود. اهمیت این مرحله از فرایند کمتر از سایر فعالیت ها نیست، چرا که عدم ارزیابی و کنترل صحیح، جدی و دقیق می تواند با عث انحراف از عملکرد برنامه شده. فرایند کنترل و ارزیابی، بازخور لازم را به مدیریت می دهد تا بتواند نتایج را ارزیابی کند و در صورت لزوم اقدامات تصحیح کننده و اصلاحی را اتخاذ کند. كنترل از جمله وظايف مديران در سازمان ها به شمار مي آيد . بدون كنترل مشخص نخواهد شد كه آيا برنامه ريزي هاي درون سازمان با موفقيت همراه بوده يا خير. در این مقاله به بررسی ضرورت و اهمیت کنترل و ارزیابی استراتژی و چالش های ان پرداخته شده است و همچنین به ذکر موردی و شرح مختصری از مدل ها و الگوهای ارزیابی اشاره دارد. در اخر به ذکر سطوح مختلف کنترل پرداخته می شود.
کلمات کلیدی : مدیریت استراتژیک کنترل و ارزیابی استراتژی الگوهای کنترل و ارزیابی