موانع و چالش های تحقق نظام اداری الکترونیک

مریم رازقی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، لار، ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
دولت الکترونیکی یکی از پدیده های مهم حاصل از بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتبطات می باشد که تحولات عمیقی را در شیوة زندگی بشر امروزی بوجود آورده است. در این مقاله ضمن تعریف جامعی از نظام اداری الکترونیکی، بیان تاریخچه و زمینه های ایجاد آن، مزایا و تاکید بر ضرورت تحول سازمان ها از شیوة سنتی به الکترونیکی، ویژگی ها و نحوة پیاده سازی آن را توضیح داده و به شرح مشکلات و موانع پیش روی آن پرداخته می شود و راهکارهایی جهت بهبود وضعیت نظام اداری الکترونیکی ارائه شده است. براساس نتایج تحقیق مشاهده می شود که چالش هایی مانند عدم وجود چشم انداز جامع الکترونیکی، عدم آشنایی مدیران و کارکنان با مفاهیم فناوری اطلاعات و غیره، در پیش روی سازمان ها قرار دارد اما بطورکلی تحقق نظام اداری الکترونیکی، علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، سبب کاهش فساد اداری، و شفافیت بیشتر امور، افزایش مسئولیت پذیری، بهبود فرآیند، و کاهش هزینه خدمات و رشد منابع می-گردد.
کلمات کلیدی : نظام اداری الکترونیکی سازمان فناری اطلاعات