اخلاق حرفه ای و درگیری شغلی و فرهنگ نظام اداری

نسرین اسکوئی1 جلیل اجلی2

1) عضو هیات علمی مدعو گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه ،
2) عضو هیات علمی گروه زراعت و کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، ایران-

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
امروزه مهم ترین متغیر در موفقیت سازمان، اخلاق حرفه ای است. اصول اخلاق حرفه ای دارای بار و ارزش های والایی است که رعایت آنها در سازمان ها و هنجارهای اجتماعی نقش آفرین است. اخلاق حرفه ای قدرت خود کنترلی و خود بهبود گری را برای فرد، یا در بُعد یک سازمان فراهم می سازد. هم چنین رعایت اخلاق حرفه ای قابلیت سازمان ها را در کسب و کار افزایش داده و هزینه های جامعه و سازمان را کاهش می دهد. وقتي صحبت از تحول اداري مي كنيم منظور ما تغيير و دگرگوني است و تغيير و دگرگوني نيز جزء ذات زندگي انسان مي باشد. تحول اداري در سازمان ها از آن جايي ضرورت مي يابد كه شرط دوام و بقاي هر سازمان ، هماهنگ شدن با تغييرات محيط داخلي و خارجي است . محيط داخلي شامل كاركنان و افرادي است كه قوانين و مقررات ، ساختار و اهداف سازمان را تعيين مي كنند. عوامل بــــيروني نيز شامل تغيير و تحولاتي است كه از خارج به داخل سازمان تحميل مي شوند و از آن جمله مي توان به گرو ههاي نفوذ ، اربابان رجوع ، موقعيت سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، نظامي و رواني اشاره كرد. ايجاد تحول و حفظ دوام سازمان منوط به هماهنگ شدن آن سازمان با تحولات اين محيط هاي داخلي و خارجي است .
کلمات کلیدی : اخلاق حرفه ای درگیری شغلی تحول اداری چالش ها فرهنگ .