جایگاه سرمایه های اجتماعی در حمایت از تولید داخلی

جایگاه سرمایه های اجتماعی در حمایت از تولید داخلی

دکتر محمدحسین عبدالرحیمیان1 پیمان آقایی2

1) عضو هیئت علمی دانشگاه میبد،یزد،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مالی و مدیریت ریسک،دانشگاه علم و هنر یزد،ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش سرمایه های اجتماعی در حمایت از تولید داخلی انجام شده است. از ضرورت ها و اهمیت تولید و چرائی آن، شناخت آثار و پیامدهای تولید در اقتصاد کشور و همچنین نقش آن در سایر عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می باشد. بحث از مبانی نظری و پایه های فکری و تئوریک موضوع هم به لحاظ منابع و متون دینی و سیره معصومین (ع) و هم به لحاظ دانش اقتصاد و هم به لحاظ اسناد فرادستی همچون قانون اساسی و سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام نیز نه تنها راهگشای ایجاد درک صحیح از ماهیت تولید خواهد بود، بلکه راه ها و راه کارهای مشخصی را نیز در تحقق شعار سال به ما ارائه می نماید. شناخت وضع موجود تولید در کشور، بررسی نقاط قوت و ضعف آن و همچنین موانع و چالش های مسیر تولید و دریافت روشنی از آن نیز در این راستا لازم است. سرمایه اجتماعی، مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی است که موجب ارتقاء سطح همکاری اعضای آن جامعه گردیده و موجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات می گردد. تحقیقات نشان می دهد که این پدیده تأثیر قابل توجهی در اقتصاد و توسعه کشورهای مختلف دارد. این سرمایه برخلاف سایر سرمایه ها به صورت فیزیکی وجود ندارد، بلکه حاصل تعاملات و هنجارهای گروهی و اجتماعی بوده است. ما در این مقاله با توجه به اهمیت جایگاه سرمایه های اجتماعی در تولید داخلی و همچنین تولید ناخالص داخلی کشور، به بررسی نقش سرمایه های اجتماعی در حمایت از تولید داخلی خواهیم پرداخت.
کلمات کلیدی : سرمایه های اجتماعی, تولید داخلی, تولید ناخالص داخلی