ارائه چارچوبی جهت ارزیابی بازاریابی دیجیتالی در ایران

ارائه چارچوبی جهت ارزیابی بازاریابی دیجیتالی در ایران

محمدجواد پیران1 نرگس محمدعلی پور2

1) دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، گرایش مدیریت خدمات و توسعه فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2) استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
رشد شگرف اینترنت فرصت¬هایی را برای مشتریان و شرکت¬هایی که در یک بازار جهانی آنلاین سهیم هستند ایجاد کرده است. که یکی از این فرصت¬ها بازاریابی دیجیتالی است. با ورود به عصر ظهور سازمان های مجازی، موضوع بازارایابی دیجیتالی به یک نیاز اساسی برای امکان حرکت و تداوم توسعه در هر سازمانی تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر مرور نظام¬مند مبانی نظری و پیشینه بازاریابی دیجیتالی در ایران و جهان، شناسایی ابعاد موفقیت در بازاریابی دیجیتالی ایران با روش غربالگری فازی و اولویت¬بندی اهمیت هریک با تکنیک بهترین – بدترین است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر 30 نفر از مدیران ارشد بازاریابی و اساتید دانشگاهی که جهت پاسخگویی به پرسش¬نامه-ها و طراحی مدل مفهومی از نظرات ایشان بهره برده شده است. نتایج حاصل از غربالگری فازی نشان داد ابعاد بازاریابی دیجیتالی ایران عبارتند از: نوآوری؛ عوامل سازمانی؛ عوامل محیطی؛ تأمین¬کنندگان؛ فن¬آوری¬شبکه¬ای؛ و مقررات دولتی، همچنین نتایج حاصل از وزن¬دهی و اولویت¬بندی ابعاد ارزیابی بازاریابی دیجیتالی با تکنیک بهترین – بدترین نشان داد، بعد عوامل محیطی مهم‌ترین بعد ارزیابی بازاریابی دیجیتالی ایران و بعد نوآوری رتبه دوم و فن آوری شبکه¬ای، مقررات دولتی، عوامل سازمانی و تأمین کنندگان، به ترتیب رتبه های سوم تا ششم را کسب نمودند. همچنین شاخص¬های هربعد نیز وزن¬دهی و رتبه¬بندی گردید.
کلمات کلیدی : بازاریابی بازاریابی¬دیجیتالی بازارایران روش¬غربالگری¬فازی روش بهترین – بدترین .