ارزیابی و اولویت بندی استراتژی های تجارت الکترونیک مبنی بر رویکرد تصمیم گیری چند معیاره

ارزیابی و اولویت بندی استراتژی های تجارت الکترونیک مبنی بر رویکرد تصمیم گیری چند معیاره

شروین کوشا1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی اجتماعی - موسسه آموزش عالی زند شیراز

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪاي اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻼشﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت ﺳﺎزﻣﺎن را در ﻋﺮﺻﻪ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ و ﺟﻬﺖ دﻫﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺪﯾﺮان ﻋﺎﻟﯽ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺘﺼﺪﯾﺎن ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ. ﭼﺸﻢاﻧﺪازﻫﺎي ﺑﺮﺗﺮ و ﻋﺎﻟﯽ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﭼﯿﺰي ﻓﺮاﺗﺮ از اﻫﺪاف ﺗﺠﺎري و ﯾﺎ درآﻣﺪي را ﻣﻨﻌﮑﺲ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﭼﺸﻢاﻧﺪازﻫﺎي ﻗﻮي و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﮐﺮده و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران را ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاري ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻤﮑﻦ و ﻣﻄﻠﻮب آﯾﻨﺪه ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ. همچنین رﺳﺎﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﻫﺪاف ﺑﻨﯿﺎدي ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد ﺳﺎزﻣﺎن را ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﺳﺎزﻣﺎن را از ﺳﺎﯾﺮ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮي ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﮐﻨﺪ. با توجه به موارد بیان شده فوق، در این پژوهش هدف تدوین یک مدل مناسب تصمیم گیری چند معیاره جهت اولویت بندی استراتژی های تجارت الکترونیک میباشدکه رسالت سازمانی در شرکت فاتح صنعت کهربا را تعیین کند. در اینجا نه استراتژی تجارت الکترونیک با مطالعه ی ادبیات و نظر خبرگان برای شرکت فاتح صنعت کهربا معرفی شدند. روش انجام پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش توصیفی میباشد که با استفاده از رویکرد روش دیمتل، ارتباطات درونی استراتژی ها را بر اساس نظر هفت خبره سازمانی ارزیابی و نمودار علّی آن ترسیم شدند و بر اساس ماتریس علّی روش دیمتل، ارتباطات شبکه ای درون روش ANP اصلاح شده و بر اساس روش ANP استراتژی های نه گانه تجارت الکترونیکی رتبه بندی شدند که در این ارزیابی، استراتژی ارزیابی هوشمندی با وزن 0.269 در رتبه اول، و استراتژی ارزیابی تجارت راهبردی سازمانی با وزن 0.168 در رتبه دوم و استراتژی های ارزیابی تجارت رقبا و هوشمندی فناوری با وزن 0.126 در رتبه سوم قرار گرفتند.
کلمات کلیدی : تجارت الکترونیکی تصمیم گیری چند معیاره استراتژی رتبه بندی عوامل