عوامل موثر بر ترک خدمت کارکنان در سازمان

رحمان هیهاوند زواری پور1

1) کارشناس ارشد منابع انسانی دانشگاه پردیس فارابی تهران و کارشناس اداره حراست شهرداری آبادان ‏

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری در هزاره سوم(mae2019.ir)
چکیده :
امروزه ثبات منابع انسانی در سازمان به عنوان مزیت رقابتی برای مدیران سازمان¬ها به شمار می¬رود چرا ‏که اگر مدیریت منابع انسانی نتواند از نیروی انسانی متخصص، ماهر و دانشی حاضر در سازمان استفاده ‏مطلوب به عمل آورد، کم¬کم دلسردی، ناامیدی و عدم رضایت شغلی افراد بر سازمان مستولی شده و ‏زمینه ترک خدمت آنان در سازمان فراهم می¬شود. اینجا است که نه¬تنها سازمان در نیل به اهداف خود ‏دچار مشکل می¬شود بلکه اثربخشی و کارایی آن به حداقل می¬رسد. بر این اساس بی¬تفاوتی، غیبت، ‏تاخیر، کم¬¬کاری، تعارض، بیزاری از کار و سرانجام ترک خدمت دامن¬گیر کارکنان سازمان خواهد شد. ‏مدیران و کارشناسان منابع انسانی در سازمان¬ها همواره در پی یافتن علل این پدیده هستند و در ‏تلاشند عوامل موثر بر ترک خدمت کارکنان را شناسایی نمایند. از این¬رو پژوهش حاضر به دلیل اهمیت ‏متغیر ترک خدمت در سازمان به روش تحلیلی توصیفی درصدد است به بررسی این موضوع بپردازد.‏
کلمات کلیدی : ترک خدمت سازمان منابع انسانی