جایگاه نمادهای آرکی تایپ در ماندگاری اثر معماری و تاثیرات آن بر مخاطب، از دیدگاه روانشناسی اگزیستانسیالیسم

جایگاه نمادهای آرکی تایپ در ماندگاری اثر معماری و تاثیرات آن بر مخاطب، از دیدگاه روانشناسی اگزیستانسیالیسم

فائزه محسنی زاده کرمانی1 سعید حقیر2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه خاتم. تهران.ایران.
2) دانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مهندسی و تکنولوژی - نروژ(12icet.com)
چکیده :
دیدگاه¬های مربوط به حوزه اگزستانسیالیسم با ظهور اندیشمندانی چون فروید به دنیای روان¬شناختی راه پیدا کرده و به ماهیت جوهره وجود انسان یعنی محتوای روانی وی پرداخته شد. فروید قایل به حضور بخشی با عنوان ناخودآگاه در روان انسان بود که دیدگاه¬های وی در این زمینه توسط شاگرد وی کارل گوستاو یونگ ادامه یافت؛ پژوهش حاضر بنا به این پیش فرض در روانشناسی اگزیستال معتقد است هر تجربه و ادراک در ذهن مخاطب فرآیندی خودآگاه تلفیقی و نه تحلیلی را شکل می¬دهد. از آنجایی که آفرینش فضا فرآیندی اجتماعی است، پس اگر بنای ساخته شده معماری چه در کلیت و چه در جزئیات حاوی نمادهایی آرکی¬تایپ باشد که توان ایجاد تداعی هر مفهوم در ذهن ناخودآگاه مخاطب خود را بیابد، زمینه خلق اثر معماری¬ای ماندگار ایجاد می¬گردد. زمانی که یک مخاطب اثر معماری آرکی¬تایپی با آن مواجهه می¬کند، تداعی¬های ناخودآگاه که مستقیما با عواطف و احساسات وی سر و کار دارد و حلقه اتصال جهان خودآگاه و غریزی است، شکل می¬گیرد؛ در این حالت اثر معماری در مواجهه مخاطب با آن، با محتوای ناخودآگاه جمعی ارتباط برقرار کرده و حس تعلق و تداعی¬های آشنا را در ناخودآگاه وی ایجاد می¬کند.
کلمات کلیدی : روانشناسی اگزیستانسیالیسم معماری آرکی تایپی ناهوشیار جمعی نماد معماری ماندگار