خلاقیت، پرورش آیندگان در مکان‌های معماری

فرناز عباسیان1 سمیه نیک نامی2

1) کارشنارس ارشد روانشناسی بالینی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری واحد اراک

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و محیط زیست - استکهلم(6iccae.com)
چکیده :
زندگی شهری امروز ، با تمام ویژگی‌های مثبتی که با ظهور تکنولوژی در خدمت بشر قرار داده است، سلامت روان را در سنین مختلف در وضعیت بحرانی قرار داده است. این موضوع، در مورد کودکان امروز، جوانان فردا و سالمندان آینده با ظهور تکنولوژی کمی مبهم‌تر از عصر حاضر است؛ عصری که کودکان از همان ماه‌های ابتدایی زندگی با ابزارهای دیجیتالی آشنا می‌شوند. دنیای امروز، لزوم نیاز به پرورش خلاقیت کودکان و تأمین سلامت روان آنان را دارد. پرورش با رویکرد سلامت ذهن، روشی است که امروزه در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانش‌هایی چون علوم شناختی، بازی‌های رایانه‌ای و معماری به کمک آن می‌آیند. هدف از طرح موضوع، معرفی راهکارهای میان رشته‌ای میان معماری و دانش روانشناسی با بهره از دانش علوم شناختی است. این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی در جهت برآورده کردن نیازهای نسل آتی ابتدا به معرفی سلامت ذهنی و رویکرد هم‌افزایی پرداخته، و سپس با نمودارهای تحلیلی به ارائه راهکار نوینی می‌پردازد.
کلمات کلیدی : سلامت روان خلاقیت معماری روانشناسی