مطالعه پارامتریک اتصال مرکب پیچی با ورق انتهایی تحت بار چرخه ایی
مطالعه پارامتریک اتصال مرکب پیچی با ورق انتهایی تحت بار چرخه ایی
مرتضی نقی پور1 مهدی شاه سواری2
1) استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2) کارشناسی ارشد سازه دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شمال-
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف(sharifsecm.ir)
چکیده :
استفاده از اعضای فولادی پر شده با بتن به عنوان اعضای سازههای بلند به طور گستردهای در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. اتصالات تیر به ستون جز بسیار مهم و پیچیده ای در ساختار قابهای CFST است. در این پژوهش نیز شبیهسازی عددی اتصال تیر فولادی I شکل به ستون CFST با مقطع مربعی توسط نرمافزار آباکوس انجام گرفته است. در این پژوهش رفتار چرخهایی اتصال مرکب با تغییر پارامترهای مقاومت فشاری بتن، نیروی پیش تنیدگی پیچ، میزان نیروی محوری ستون مورد بررسی قرار می گیرد. تعداد نمونه های مورد بررسی در این پژوهش 27 مدل در نظر گرفته شد. نتایج این مطالعه عددی نشان داد، که نمودار هیسترزیس این اتصالات در سه مرحله رخ داده است، مرحله خطی، غیرخطی و شاخه نزولی که در شاخه نزولی برای بار محوری 2/0 بار نهایی مود شکست ستون ناشی از رشد مفصل پلاستیک در تیر و در نیروی محوری با ضریب 4/0 و 6/0 بار نهایی ستون مود شکست ناشی از کمانش ستون و شکست پیچ و مود کمانشی موضعی چروک شدگی است. پارامتری که بیشترین کنترل و تأثیر را در رفتار اتصال مرکب پیچی با لچکی تحت بارگذاری چرخه ای را دارد، نیروی محوری اعمالی به ستون میباشد و همچنین افزایش نیروی پیش تنیدگی پیچ ها در اتصال باعث افزایش شاخص های سازه ای اتصال شده است.
کلمات کلیدی :
اتصال پیچی با ورق انتهایی
ستون CFST
بارگذاری چرخهای
اجزای محدود