امعانی بر معماری کلاس درس و رابطة آن با آشفتگی روانی دانش آموزان پایة ششم ابتدایی، مدرسة دخترانة نرجس خاتون در شهر قدیم هشتگرد

امعانی بر معماری کلاس درس و رابطة آن با آشفتگی روانی دانش آموزان پایة ششم ابتدایی، مدرسة دخترانة نرجس خاتون در شهر قدیم هشتگرد

شهره پژوهش1 معصومه اسمعیلی2 محمدرضا کشن روستا3

1) 1. دانشجوی کارشناسی ارشد مشاورة خانواده، علامه طباطبائی، دانشکدة روانشناسی، تهران، ایران. 2. معاون آموزشی، مدرسة نرجس‌خاتون، هشتگرد، ایران.
2) دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
3) کارشناس ارشد، معماری، مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی آ.ب.آ، آبیک، ایران.

محل انتشار : کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/1st)
چکیده :
یادگیری انسان فارغ از سنِ آموزش در قالب یادگیری خُرد (پیش از سن مدرسه)، از آن زمانی که آموزش کلان (سن ورود به مدرسه) به حیطة یادگیری کودک اضافه می‌شود، مسئله است که چه راه‌کاری را می‌توان در طریق علم محیط درمانی ارائه داد تا بتوان بدین‌وسیله، عجز تغییر یافتنِ رفتار انسان‌ها را با ابزار یادگیری کلام، توسط معماری جبران نمود؛ به‌واقع تماس و تعامل با محیطی نادرست می‌تواند تأثیراتی مطلوب و یا مخربی برای کاربران خود در پیش داشته باشد که آگاهی از آن سبب گامی شده است تا بتوان در راستای ارتقاء معماری کلاس‌های آموزشی، چراغی پیشوا برافروخت. مهمی که موجب برگزیدن قشر دانش‌آموز شده است، آسیب‌پذیری، همه‌گیر بودنِ قشر و آینده‌نگری در این باب بوده که اهمیتی دوچندان را نسبت به دیگر اقشار به خود اختصاص می‌دهد. خطیر است که بتوان از طریق علم محیط، رفتاری را در ناخودآگاه دانش‌آموزان القاء نمود که تمرکز، وجودیت در زمان حال و افزایش قدرت یادگیری به‌عنوان برآیندی از عمل نامبرده حاصل شود. من‌باب مکتوب، عناصر اصلی و فرعی کلاس درس در جامعة آماری موردمطالعه (ایران، شهر قدیم هشتگرد، مدرسة دخترانة نرجس خاتون، پایة ششم ابتدایی) معین‌شده و پرسش‌هایی بر این انطباق از استفاده‌کنندگان به‌عمل‌آمده است؛ درنهایت از برای رفع نواقص و ترمیم ایراد در محیط، با استفاده از ابزار معماری، راه‌کار‌هایی متناسب با مداخله‌گر‌هایی از قبیل اقتصاد، فرهنگ و سبک زندگی، اقلیم و ... عرضه خواهد شد. در این راستا با توجه به گردآوری اطلاعات به‌صورت میدانی و کتابخانه‌ای، ملزوم است، روش پژوهشِ توصیفی-پیمایشی از برای چشیدن ثمرة پژوهش پیش‌گرفته شود.
کلمات کلیدی : تمرکز افسردگی یادگیری مطلوب معماری درمانی روانشناسی محیط