تحلیلی بر نقش رسانه ها در برنامه ریزی و توسعه شهری با رویکرد مشارکت شهروندان در امور شهری

تحلیلی بر نقش رسانه ها در برنامه ریزی و توسعه شهری با رویکرد مشارکت شهروندان در امور شهری

شهرام زنده دل ثابت1

1) کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با گرایش بهسازی و نوسازی، مرکز تحصیلات تکمیلی و دکترای ( الکترونیکی )دانشگاه پیام نور اصفهان- ایران و کارشناس ارشد امور ارتباطات و روابط بین الملل منطقه شش شهرداری اصفهان

محل انتشار : کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/1st)
چکیده :
اولین وظیفه رسانه ها در امر مشارکت بسترسازی است. اکر بستر کافی و مناسب برای مشارکت وجود نداشته باشد کارگزاران در مراحل بعدی نیز در جلب مشارکت عمومی ناکام خواهند ماند، عوامل مهم در بسترسازی مشارکت به چند موضوع قابل تقسیم است. آموزش شهروندان درباره مشارکت است. متاسفانه اکثر مواقع شهروندان اطلاع و آگاهی مناسبی از مشارکت یا نحوه مشارکت صحیح و منطقی ندارند؛ یعنی یا نمی دانند که مشارکت چه فوایدی برای آن ها دارد و چگونه این مشارکت در سرنوشت آن ها موثر است. از اینرو در این پژوهش برانیم به بررسی نقش رسانه‌ها در مشارکت شهری بپردازیم. نوع پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی – تحلیلی است . جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش کتابحانه ای مبتنی بر مقاله ها ،مجله ها ، مطبوعات استفاده شده است . از این رو ابتدا به تعریف کلی در خصوص رسانه و مشارکت پرداخته شد و سپس اهمیت رسانه ها در مشارکت شهروندی مورد ارزیابی قرار گرفته است. رسانه ها با گردش اطلاعات و آگاهی و زمینه سازی مناسب برای افزایش ظرفیت مشارکت شهروندان در تحقق اهداف مدیریت شهری نقش بسزایی دارند و همین ایجاد اطمینان و اعتماد به شهروندان خود عاملی در جهت توسعه هر چه بهتر شدن جوامع کمک می کند ، از این رو در این نگارش قصد بود تا به بررسی جایگاه و کارکردهای رسانه ها در توسعه مدیریت شهری پرداخته شود که رسانه ها می توانند در توسعه مدیریت شهری نقش مهمی داشته باشند و موجبات مشارکت هر چه بیشتر شهروندان رادر اداره امور برای آن ها فراهم نماید
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي : رسانه مشارکت مشارکت اجتماعی مشارکت شهروندی.