مدلسازی عددی جریان طبقه اول توربین گاز به منظور استخراج منحنی عملکرد و بهینه سازی راندمان طبقه

مدلسازی عددی جریان طبقه اول توربین گاز به منظور استخراج منحنی عملکرد و بهینه سازی راندمان طبقه

محمد جواد جعفری1 وحید اصفهانیان2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران،ایران
2) استادتمام دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران،ایران

محل انتشار : کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/1st)
چکیده :
محاسبه عملکرد توربین گازی جریان محوری در شرایط مختلف سرعت و نسبت فشار به دلیل پر هزینه بودن و کمبود اطلاعات تجربی قابل اعتماد همواره مساله مهمی در علوم ترمودینامیکی و سیالاتی می¬باشد.دراین توربین ها جریان مشخصات سه بعدی لزج و گذرا دارد. امروزه ابزارهای محاسباتی و عددی تصویر نسبتا دقیقی از میدان جریان را به دست میدهند. و موثرترین روش برای شروع تحلیل دقیق عملکرد توربین گاز مدلسازی دو بعدی است. در پروژه حاضر با ابزار نرم افزار سی اف ایکس از روش حل دینامیک سیالات محاسباتی بر مبنای مدل اینلی ماتیسون به تحلیل تغییرات نسبت فشارگاز ورودی وخروجی و عدد ماخ جریان بر دبی گاز داغ عبوری در طبقه اول توربین گازی صنعتی پرداخته شده است.با ثابت فرض کردن فشار گاز ورودی به طبقه و تغییر فشار خروجی طبقه ابتدا فشار بحرانی عملکردی طبقه را بدست آمده و سپس با تغییر فشار خروجی که منجر به تغییر نسبت فشار طبقه می شود، دبی عبوری از طبقه را در حالتهای مختلف حاصل شده و منحنی عملکردی طبقه اول بدست می آید.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: توربین گاز دینامیک سیالات محاسباتی مدلسازی دو بعدی عدد ماخ دبی عبوری.