بررسی کیفیت همگرایی تفکیک منبع صوتی مبتنی بر رویکرد فاکتورگیری ماتریسی نامنفی با معرفی دیورژانس - β

بررسی کیفیت همگرایی تفکیک منبع صوتی مبتنی بر رویکرد فاکتورگیری ماتریسی نامنفی با معرفی دیورژانس - β

ارسلان باقری1 مریم سنقرزاده2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برق - مخابرات دانشگاه شیخ بهایی اصفهان
2) استادیار گروه الکترونیک و مهندسی پزشکی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان

محل انتشار : کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/1st)
چکیده :
امروزه تفکیک منبع به منظور دست یابی به ساختار سیگنال¬های تشکیل دهنده آن به جهت دسترسی و اعمال پردازشی خاصی بر روی آن¬ها بسیار حائض اهمیت است. رویکرد فاکتورگیری ماتریسی نامفنی به سبب کاربرد¬های فراوان آن، به یکی از روند های رو به رشد و قابل توجه در حوزه پردازش سیگنال بدل شده است، در این مقاله ضمن بررسی و تشریح این الگوریتم به نحوه اعمال آن بر روی یک سیگنال ترکیبی صوتی / موسیقایی خواهیم پرداخت که نخست این رویکرد را در قالب روش های مرسوم مبتنی بر فاصله اقلیدسی، دیورژانس کولبک – لیبلر و ایتاکورا – سیتو بررسی کرده و سپس به منظور یکپارچه سازی این روش¬ها به ارائه معیار دیورژانس β خواهیم پرداخت و نهایتا ضمن بررسی¬های انجام شده نسبت به کیفیت همگرایی روند¬های سه گانه این الگوریتم، نشان خواهیم داد که احتمالا رویکرد مبتنی بر دیورژانس کولبک – لیبلر تا یک هشتم روند تکرار و به روز رسانی الگوریتم، به کیفیت تقریب 0.023 و تا نیمی از مراحل تکرار و به روز رسانی ، به تقریب بسیار خوبی از همگرایی دست پیدا می¬کند که نسبت به سایر رویکردهای مشابه از نگاه کمترین میزان تکرار و به روزرسانی، شاید برتری داشته باشد.
کلمات کلیدی : فاکتور‌گیری ماتریسی نامنفی جداسازی منبع صوتی/ موسیقایی دیورژانس- β همگرایی