اتیسم، چیستی، چرایی و سبب شناسی تأثیرات رنگ در محیط های آموزشی بر میزان یادگیری کودکان اتیستیک

اتیسم، چیستی، چرایی و سبب شناسی تأثیرات رنگ در محیط های آموزشی بر میزان یادگیری کودکان اتیستیک

محمدبهزادپور1 پریسا قربانی2

1) استادیار دانشکده فنی و مهندسی گروه معماری، واحد هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، البرز، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، زنجان، ایران

محل انتشار : کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/1st)
چکیده :
اتیسم، یک اختلال نافذ رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می شود؛ شیوع این طیف از اختلال در پسران حدود سه برابر دختران می باشد. این اختلال با تأثیرگذاری بر مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت های فردی شخص مبتلا را مختل می سازد. رنگ عاملی مهم در طراحی است که می تواند به بنا جان بخشیده و یکی از دغدغه های طراحی نامناسب کاربران را بهبود بخشد. معمار می تواند با آگاهی از روانشناسی رنگ و نقش آن در خصوصیات اخلاقی و رفتار کودک مبتلا به اختلال اتیسم، فضایی را به دور از تنش طراحی نماید. در طراحی بسیاری از محیط های آموزشی این کودکان به تأثیر محیط کالبدی بر روح و روان آنها کمتر توجه شده است؛ این در حالی است که آنها مدت زمان طولانی را جهت یادگیری و بهبود علائم اختلالات خویش در محیط های آموزشی سپری می کنند. بنابراین محیطی که در آن قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت است، تا حدی که روانشناسان محیطی به اثرات عناصر کالبدی محیط آموزشی بر این کودکان توجه بسیاری نموده اند. آنها عقیده دارند رنگ می تواند سبب بوجود آمدن شوق و رغبت کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم برای جستجو و کشف مطالب جدید و درنهایت بروز خلاقیت گردد. از آن جایی که رنگ ها دارای تأثیرات فیزیولوژیکی و روانی هستند، می توان تأثیرات آشکار این عناصر بر ذهن، روح و حتی نگرش دانش آموزان اتیستیک را مشاهده کرد.
کلمات کلیدی : رنگ اتیسم محیط های آموزشی یادگیری