شناخت نور و رنگ در معماری اسلامی وجایگاه رنگ فیروزه ای در میان مردم

شناخت نور و رنگ در معماری اسلامی وجایگاه رنگ فیروزه ای در میان مردم

زهرا فرزانه نژاد1 نسیم نجات قزلحاجی2

1) گروه معماری ،مدرس و پژوهشگر
2) کارمند وکارشناس معماری،ارومیه

محل انتشار : اولین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی(tumconf.com/1st)
چکیده :
هر در مواجهه با آثار هنر اسلامی مشاهده می کنیم که کلیۀ اجزاي اثر هنري، از جمله نور ورنگ، به گونه اي متفاوت از دیگر آثارهنري ارائه شده در طول تاریخ هنر جهان، خلق شده اند.گویی که زبان بیانی هنرمند مسلمان در بیان روایت وي از عالم هستی، از رمزگان ویژه اي بهره گرفته است. هنر یکی از راههاي معرفت پیداکردن بر عالم هستی است. شناسایی وجوه مختلف خود مراتبی دارد که « مشاهده » هستی امکان پذیر نیست، مگر از طریق دیدن و از سویی دیگربستگی مستقیم به نظرگاه هنرمند و شاکلۀ روحی وي دارد،تجلی رمزگونه نور طبیعی در فضاهای عبادی مساجد قدیمی، دگرگونی شگرفی در مکان ایجاد کرده و موجب افزایش کیفیت معنوی این فضاها شده است. زیبایی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنایی است وگرنه در تاریکی،زیبایی حقیقی با نور معرفت درک می گردد وزیبایی ظاهری با عزیزترین حسن ماکه بینایی است دیده می شود.نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبایی به چشم آید و رنگ وسایر زیباییها ی شي جلوه کند.
کلمات کلیدی : فضای معنوی نور رنگ عناصر نورگیر هنر اسلامی رنگ فیروزه ای.