بازبینی و تحلیل ساختمان مدرسه ایرانشهر یزد بر اساس معیارهای برگرفته از هندسه

بازبینی و تحلیل ساختمان مدرسه ایرانشهر یزد بر اساس معیارهای برگرفته از هندسه

محمدحسین دره زرشکی1 محمد مهدی توکلی فرد2 محمدجواد صفدری زاده میبدی3

1) کارشناسی ارشد معماری، یزد، ایران، نویسنده مسئول،
2) کارشناسی ارشد معماری، یزد، ایران،
3) دانشجوی کاردانی ناپیوسته معماری، دانشکده فنی شهید صدوقی یزد، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران(caumconf.com/2nd)
چکیده :
تناسبات هندسی حضور و تجلی های متفاوتی را در معماری ایرانی در طول دوران ها داشته است، لذا در معماری گذشته ما و بناهای شاخص دوره معاصر، عموما معماری بنا، سازمانش را از هندسه و بالاخص وجوه مختلف آن می یابد. از آنجایی که توجه و عنایت در مفهوم هندسه با معنای ارتقاء کیفیت مفهوم فضا همراه است، در پژوهش حاضر به بازبینی و تحلیل جایگاه با ارزش هندسه در یکی از نمونه های فاخر معماری معاصر ایران با عنوان ساختمان مدرسه ایرانشهر یزد پرداخته خواهد شد. در این مقاله بر اساس فرضیۀ پژوهش مبنی بر وجود ارتباط میان وجوه مختلف هندسه در طرح اندازی مدرسه ایرانشهر، ابتدا به تحلیل مفهوم هندسه پرداخته و در ادامه به طریقه کاربرد آن در مصداق موردی، با ذکر تصاویر و نقشه های آن ها به همراه اطلاعاتی مانند: قدمت، موقعیت و ویژگی های خاص آن طرح پرداخته می شود. نهایتاً از طریق قیاس و انطباق خروجی‌ها بر هم، ضمن اثبات فرضیۀ پژوهش، بخشی از منطق ساختاری طرح آشکار می‌گردد. نتایج تحقیق مبین این مطلب است که علاوه بر اصول و قواعد سازه‌ای، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... ، که در طراحی مدرسه ایرانشهر یزد مد نظر طراحان بوده است؛ ساختار اجزاء طرح، از تناسبات هندسی خاصی برخوردار بوده است.
کلمات کلیدی : هندسه کالبد ادراک معنا مدرسه ایرانشهر یزد.