نقد شیوه تدریس درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر توانش- دانش- بینش

نقد شیوه تدریس درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر توانش- دانش- بینش

محمدحسین دره زرشکی1 محمدمهدی توکلی فرد2 حامد روحانی علی آباد3

1) کارشناسی ارشد معماری، یزد، ایران، نویسنده مسئول،
2) کارشناسی ارشد معماری، یزد، ایران،
3) کارشناسی ارشد معماری، یزد، ایران،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران(caumconf.com/2nd)
چکیده :
این مقاله محصول تحلیل و واکاوی بر روی آموزش درس آشنایی با معماری اسلامی در رشته معماری در مدارس معماری ایران می باشد. مقوله آموزش معماری اسلامی یکی از مقولات بسیار مهم و اساسی در فرآیند پرورش و تربیت دانشجویان معماری در عصر حاضر می باشد. شیوه های تدریس درس معماری اسلامی در مدارس معماری ایران؛ عموما بر دو گرایش متکی بر معنا (وجوه بینشی) و متکی بر صورت (وجوه دانشی) استوار است. در این میان آموزش به صورت نظری در دو وجه دانشی و بینشی نیازمند روشی است که به جای کتابت و نسخه برداری از متون در جهت آموزش، به خلاقیت و پرده برداری از استعدادهای نهفته دانشجویان متکی باشد. این درس نیازمند آن است که دانشجو با فضا و حیطه تخصصی این درس سوای آموزش دیدن، به صورت عملی آشنا گشته و بتواند ارتباط برقرار کند. در این پژوهش هدف مطالعه و تحقیق بر شیوه های آموزش درس آشنایی با معماری اسلامی در تقابل نظر و عمل می‌باشد و در نظر دارد با مبنا قرار دادن شیوه های تدریس درس معماری اسلامی (وجوه بینشی و دانشی) به ضرورت توجه به نظام کارگاهی به عنوان نوعی عامل انگیزه و محرک در بین دانشجویان این درس اشاره کند و شیوه صحیح تدریس معماری اسلامی را مبتنی بر سه مرتبه توانش/ دانش/ بینش از معماری بخواند. جهت بررسی و تبیین این تحقیق، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است و گردآوری داده ها عمدتا از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه ای می باشد.
کلمات کلیدی : معماری اسلامی توانش دانش بینش آموزش های عملی