بازشناسی مفهوم خاطره انگیزی در فضای شهری

فریدبشیان1 احسان شرافتی مقدم2 محمد صالح شریفی3 جواد امیری4

1) دانشجو کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی
2) دانشجو کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای، دانشگاه علم و صنعت
3) پژوهشگر دکتری شهرسازی،پردیس هنرهای زیبا،دانشگاه تهران
4) دانشجو کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران(caumconf.com/2nd)
چکیده :
فضاهای مختلف شهری با زنده نگاه داشتن خاطرات، حوادث تاریخ را زنده نگه می دارند و وجه مهمی از خاطره جمعی یک ملت، قوم یا فرهنگ سرزمینی را شکل می دهند. شهروندان به واسطه فضاهای شهری مملو از خاطره با گذشته خود ارتباط برقرار می کنند و خود را در جریان مستمر از گذشته به آینده دیده و ازین طریق به کسب هویت اجتماعی می پردازند. هدف پژوهش حاضر، شناسائی معیارهای خاطره انگیزی در فضای شهری می باشد. به این منظور، ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی مفهوم خاطره انگیزی تبیین شده و سپس مفاهیم مرتبط با خاطره انگیزی شامل: هویت،سرزندگی، رضایتمندی، فضای شهری، تصویر ذهنی و حس تعلق بررسی شده و نحوه ارتباط بین این مفاهیم در ایجاد خاطره جمعی در فضای شهری تبیین شده و در انتها معیارها و شاخص های خاطره انگیزی در فضای شهری تدوین شده است.
کلمات کلیدی : خاطره انگیزی هویت سرزندگی رضایتمندی فضای شهری تصویر ذهنی و حس تعلق