بازشناسی عوامل معماری زمینه گرا در مجتمع های تجاری جهت جذب و حضور کاربران

بازشناسی عوامل معماری زمینه گرا در مجتمع های تجاری جهت جذب و حضور کاربران

مهشید شمیل شوشتری1 اکبر موسایی جو2

1) دانشجوی ارشد . مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.ایران
2) دانشجوی دکتری معماری .مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران(caumconf.com/2nd)
چکیده :
زمینه گرایی در معماری، ضامن بحث زمینه با طرح است.معماری زمینه گرا بر اصل » امکان توسعه یک ساختمان در آینده و تمایل به ایجاد ارتباط میان ساختمان و محیط پیرامون آن «است .کیفیت عرصه های عمومی یکی ازمهمترین معیارها در تشکیل فضاهایی جهت رشد اجتماعی افراد و پویایی شهرهاست. انسانها همواره با ایجاد فضاهایی درشهر، نیاز ذاتی خود به برقراری روابط اجتماعی را برآورده کرده اند؛ ساختارهایی که از نظر اجتماعی فعال بوده و امکان ارتباط چهره به چهره انسانی در درون جامعه و در کالبدی سازمان یافته را فراهم آورده اند. مجتمع های تجاری بستر و مامنی برای برقراری روابط اجتماعی هستند. وجود این فضاها به منظور استفاده شهروندان ، برای تجربه های فرهنگی و اجتماعی ضروری است. طراحی این مجموعه در بافت اهواز با تاکید بر معماری زمینه گرا است و همت بر آن است که بتوانیم با استفاده از پتانسیل های کالبد ارتباطی مناسب میان زمینه و ساختمان ایجاد کنیم تا این مجتمع مورد قبول مردم باشد. روش تحقیق کاربردی است که زیر شاخص های فراوانی را در برمیگیرد که میتوان آن را توصیفی – مروری دانست با استفاده از بررسی متون کتابخانه ای و پایگاه های اینترنتی انجام شده است.
کلمات کلیدی : مجتمع تجاری معماری زمینه گرا فضاهای عمومی اهواز.