سیر تحول کالبدی مدارس در ایران از ابتدا تا به امروز
سیر تحول کالبدی مدارس در ایران از ابتدا تا به امروز
کیمیاالسادات طبیبزاده1 مهیار اردشیری2 بهاره بنازاده3
1) کارشناس ارشد معماری، دانشآموخته مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی- غیردولتی آپادانا شیراز _
2) استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز _
3) مربی، پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تهران _
محل انتشار :
اولین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و بازآفرینی شهری(iccar.ir)
چکیده :
امروزه با نگاهی حتی نه چندان دقیق به معماری مدارس از طراحی نمای بیرونی آنها گرفته تا طراحی فضاهای داخلیشان، میتوان به این حقیقت پی برد که بیشتر معماران و طراحان این محیطهای آموزشی از فرمهایی مشابه و چیدمان فضایی ثابتی، الگوبرداری کردهاند؛ تا جاییکه بستر طرح و توجه به زمینهگرایی را از یاد بردهاند. با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت آیندهسازان سرزمینمان باید توجه ویژهای به این حوزه صورت گیرد. این مقاله حاصل پژوهشی با هدف دستهبندی مشخصات معماری مدارس در ادوار مختلف و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت معماری این فضاها در عصر حاضر میباشد. در راستای این هدف، روش تحقیق به کار گرفته شده از نوع توصیفی - تحلیلی میباشد. روش گردآوری به صورت مطالعات کتابخانهای و ابزار گردآوری دادهها شامل اسناد، مدارک و کتب مربوطه است. در این پژوهش، پیشینه مدرسه در ادوار مختلف ایران بررسی شدهاست. همچنین تحلیلی از فرآیند تحول معماری فضاهای آموزشی و مدارس در ایران، در قالب جدولی ارائه شدهاست و پس از آن با نگاهی تطبیقی _تاریخی، راهکارهایی در جهت بهبود وضعیت طراحی و معماری مدارس عصر حاضر پیشنهاد شدهاست. با توجه به مطالعات انجام شده و سیر تاریخی معماری مدارس، این نتیجه حاصل شدهاست که، در برخی از مدارس عصر حاضر، توجهی به اقلیم، ضوابط طراحی و اصول زمینهگرایی نشدهاست و از لحاظ کالبدی تنها یک الگو نسبتاً یکسانی در آنها تکرار شدهاست. مدارس قبل از انقلاب اسلامی، از مصالح بومی و طبیعی و با تزیینات فراوان ساخته میشدهاند. همچنین، استفاده از رنگهای متنوع در فضاهای آموزشی دیده میشد؛ ولی، پس از پهلوی، تنوع رنگ در این فضاها کمرنگ شدهاست.
کلمات کلیدی :
کالبد مدارس
ایران
فضای آموزشی
طراحی
معماری.