ارزیابی نقش احداث و توسعه ی خطوط مترو در توسعه پایدار کلانشهر اهواز

ارزیابی نقش احداث و توسعه ی خطوط مترو در توسعه پایدار کلانشهر اهواز

زهرا خزائی1 شهرام شاهین زاده2

1) استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2) کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و بازآفرینی شهری(iccar.ir)
چکیده :
از آنجا كه يكی از مهمترين عوامل زيربنايی برای توسعۀ هر كشور، وجود يک شبكۀ حمل ونقل كارا برای رفع نیازهای حمل ونقل آن كشور است. انتخاب سیستم مناسب از میان ساير سیستمها كه بتواند پاسخگوی نیازهای شهروندان و از طرفی كاهش دهنده معضلات ترافیكی و عوارض آن نیز باشد، از اهمیت ويژه ای برخوردار است. در این میان به‌نظـر مي‌رسـد که متـرو تنهـا راهکـار قابل ارايـه، حـداقل در ارتباط با مشکلات حمل‌ونقل در کلانشهرها به‌شمارمی رود.دراین پژوهش به منظورتجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک AHPاستفاده شده است. نتایج نشان می دهد که:با محاسبه وزن نسبی معیارها نسبت به يكديگر و همچنین محاسبه وزن سیستمهای ريلی نسبت به هر يک از معیارها و با تركیب اين وزنها، به دست میآيد كه بر این اساس مترو با وزن نسبی(393/0) دارای بیشترين ارجحیت میباشد و همچنین قطار سبک شهری با وزن نسبی(317/0) و مونوريل با وزن نسبی(290/0) به ترتیب در رتبه های بعدی قرار میگیرند. نرخ ناسازگاری كل سلسله مراتب07/0 میباشد كه كمتر از 1/0 است پس در نتیجه نیاز به بازنگری نمیباشد.
کلمات کلیدی : اهواز-قطار شهری-احداث-توسعه-خطوط مترو