بررسی مولفه های تاثیرگذار در طراحی دانشکده های معماری با تاکید بر مدارس معماری کشورهای اسلامی

بررسی مولفه های تاثیرگذار در طراحی دانشکده های معماری با تاکید بر مدارس معماری کشورهای اسلامی

مهدیه میرزائی1 حامد کامل نیا2 اکرم حسینی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری، دانشگاه فردوسی مشهد،
2) نویسنده رابط: دکتری معماری، دانشیار گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه فردوسی
3) دکتری معماری، استادیار گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه فردوسی مشهد،

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و بازآفرینی شهری(iccar.ir)
چکیده :
معماري ایران در مواجهه با جلوه هاي عصر جدید دچار نوعی اغتشاش شده، که آثار آن نیز تا به امروز باقی است. معماری فضاهای آموزشی نیز از این مسئله مستثنی نمی باشد، همچنین با تاثیرگذاری در مباحث شناختی و تربیتی هر فرد و ایجاد زمینه برای ورود وی به جامعه از اهمیت مضاعفی نیز برخوردار است. با در نظر گرفتن این دو مسئله، تحلیل و ارزیابی فضاهای آموزشی کشورهای اسلامی، راهکاری مطلوب در راستای ارائه الگوهای طراحی قابل اتکا به نظر می رسد. البته در راستای پژوهشی دقیق و راهبردی، بررسی بستر آموزش معماری کشورهای اسلامی، به عنوان محیطی که مختص آموزش دانشجویانی است که در آینده حرفه ای خود نقش تعیین کننده ای در شکل دهی بستر معنایی_کالبدی هر شهر دارند، به عنوان موضوع تحقیق انتخاب شده است. روش این تحقیق مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است و رویکردی توصیفی دارد. نتایج به دست آمده نیز حاصل مطالعه و بررسی نمونه های موردی دانشکده های معماری ایران و سایر کشورهای اسلامی از منظر تحقیقات هنری سانوف و بیشاپ می باشد؛ از برایند این بررسی ها مشخص می گردد که توجه به مولفه های زمینه و آسایش در بستر کشورهای اسلامی و مولفه های مسیریابی و اجتماعی_فضایی در بستر مدارس معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.
کلمات کلیدی : کشورهای اسلامی مدارس معماری مولفه¬های طراحی