بررسی تاثیر نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجار ذهنی و مصرف موقعیتی بر قصد خرید (مورد مطالعه: خریداران ماهی در شهر اهواز)

بررسی تاثیر نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجار ذهنی و مصرف موقعیتی بر قصد خرید (مورد مطالعه: خریداران ماهی در شهر اهواز)

عبدالحسین حزبیان1 ادریس محمودی2

1) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران
2) استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

محل انتشار : یازدهمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها(icmeaconf.com)
چکیده :
هدف اين پژوهش بررسی تاثیر نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجار ذهنی و مصرف موقعیتی بر قصد خرید (مورد مطالعه: خریداران ماهی در شهر اهواز) بود. روش تحقیق اين پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش نیز از جمله پژوهش¬های توصیفی (غیرآزمایشی) – پیمایشی می¬باشد. جامعه¬ی آماری این پژوهش را کلیه خریداران ماهی در شهر اهواز تشکیل می¬دهند و روش نمونه¬گیری در این پژوهش، روش نمونه¬گیری تصادفی در دسترس بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار جمع¬آوری داده¬های پژوهش شامل پرسشنامه¬های نگرش، کنترل رفتاری درک شده، هنجار ذهنی، مصرف موقعیتی و قصد خرید بود. برای محاسبه پایایی از روش آلفاي كرونباخ استفاده شد که به ترتیب برای پرسشنامه¬ها مقدار 815/0، 88/0، 853/0، 870/0، 880/0 محاسبه گردید. براي تجزيه و تحليل داده¬ها از نرم افزار SPSS19 و PLS استفاده شد. يافته¬هاي پژوهش حاكي از آن بود كه: 1. نگرش بر قصد خرید ماهی در میان خریداران ماهی در اهواز، تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ 2. کنترل رفتاری درک¬شده بر قصد خرید ماهی در میان خریداران ماهی در اهواز، تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ 3. هنجار ذهنی بر قصد خرید ماهی در میان خریداران ماهی در اهواز، تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ 4. مصرف موقعیتی بر قصد خرید ماهی در میان خریداران ماهی در اهواز، تاثیر مثبت و معناداری دارد.
کلمات کلیدی : نگرش مشتری کنترل رفتار درک شده هنجار ذهنی مصرف موقعیتی ماهی